Tidningen Kosmetik 1
NEW BEAUTY | JUBILAR HBS hade stor jubileumsfest
där även Sanne Nilsen kom och sjöng. – Under 1980-talet skedde det en kommersialisering av AHA. Det var inte bara NeoStrata som erbjöd AHA. I och med att forskarna leasade ut teknologin till andra företag lanserades även andra produkter som innehöll AHA-syror. Tio år senare 1998 grundade doktorerna systermärket Exuviance. De ville även erbjuda ett hudvårdsmärke som arbetade förebyggande mot hudproblem, alltifrån anti-aging och hyperpigmentering till torr och aknebenägen hud. – Genom Exuviance fortsatte forskarparet att utveckla nya, patenterade hudförbättrande ingredienser. De mest välkända är polyhydroxisyror (PHA), som arbetar för att stärka hudbarriären och hämma irritation, aminofil, ett aminosyrederivat som stimulerar spänst och volym, samt neoglukosamine, som är en byggsten till hyaluronsyra och stimulerar vår hyaluronsyraproduktion. För närvarande har Exuviance mer än 120 patent på sammansättningar och behandlingar och ännu fler är patentsökta, säger Katarina Mesan. I dag har grundarna sålt bolaget och både NeoStrata och Exuviance ägs nu av Johnson & Johnson koncernen sedan snart två år tillbaka. – Men själen finns fortfarande kvar i bolaget. Inom Exuviance/NeoStrata arbetar 30 forskare med stor passion för att nå nya genombrott. ” FÖR NÄRVARANDE HAR EXUVIANCE MER ÄN 120 PATENT PÅ SAMMANSÄTTNING OCH BEHANLINGAR. EXUVIANCE RESA I SVERIGE Exuviance kom till Sverige redan samma år som det lanserades 1998. Mannen som tog varumärket till de nordiska länderna var tandläkaren Kennet Mesán,Katarinas Mesáns svärfar. Under sitt arbetsliv hade han blivit påverkad av eksem på händerna, en inte ovanlig följd av engångshandskar, desinfektionsmedel och frekvent handtvätt. – Eftersom han redan hade börjat intressera sig för de affärsmöjligheter som fanns inom professionell hudvård, rekommenderades han att behandla händerna med Exuviance Hydrating Hand & Body Lotion. Detta blev en vändpunkt och Kennet ville sprida det nya amerikanska varumärket. Tillsammans med partnern Allan Søndergaard etablerade han Health & Beauty of Scandinavia (HBS) i Danmark, och 1998 började de distribuera Exuviance-produkter i Danmark. Sedan dess har verksamheten utvidgats till att omfatta alla fem nordiska länder. 78 Kosmetik 1 2019 I takt med expansionen var det nödvändigt att stärka verksamhetssidan och företaget har under de senaste tio åren drivits av Kennets son Olof och svärdottern Katarina. – Märket har vuxit stadigt ända sedan starten och under det senaste årtiondet har det skett ett genombrott i branschen och avancerad hudvård har börjat efterfrågas ännu mer. Vi har i dag runt 40 anställda och varumärket säljs på cirka 1 200 hudvårdssalonger i Norden. Katarina Mesán påpekar dock att det är oerhört viktigt att aldrig slå sig till ro då marknaden ständigt är i förändring. – Vi ser hur köpbeteendena förändras i och med konkurrensen från nätet. Det gäller att balansera upp detta med att locka kunder till salongen genom att paketera erbjudanden på nya sätt. Hög service och kvalitet är a och o. Ytterligare en utmaning är den prispress som sker på marknaden. Kunder förväntar sig snabba resultat till bra pris. HBS huvudkontor ligger i centrala Malmö.