Tidningen Kosmetik 1
GÄSTEN | CHANTECAILLE VÄLBEFINNANDE, NATUR & DJUR
Sylvie Chantecaille är en välkänd personlighet i den internationella skönhetsbranschen. Hon har varit verksam inom skönhet i 40 år och sedan drygt 20 år tillbaka driver hon det franska premiummakeup- och hudvårdsföretaget Chantecaille, som uppmärksammas för att ta fram produkter för att sprida kunskap om allt i från utrotningshotade elefanter och tigrar till smältande glaciärer. Kosmetik fick en exklusiv intervju med Sylvie och hennes dotter Alex, som är VD i bolaget. TEXT JESSICA S KEMPE Berätta historien om Chantecaille? SYLVIE: – Jag föddes i Frankrike där jag växte upp med min mammas rosenträdgård och omgiven av djur. Mina föräldrar var konstsamlare och genom dem grundlade jag min förståelse för skönhet och färg. Allt började när jag flyttade till New York och mötte min vän Diane Von Furstenberg. Tillsammans startade vi en skönhets- och doftlinje. Men år 1979 frågade familjen Lauder mig om jag ville skapa ett nytt företag för dem – varumärket Prescriptives. Jag fick chans att genomföra innovativa och revolutionerande produkter. Till sist kunde jag inte längre förneka mig själv chansen att starta ett eget varumärke. Jag utnyttjade min holistiska passion och lanserade Chantecaille 1997, först som en samling av dofter, som vi sedan utvidgade till hudvård och makeup. Vid den tiden var vi det första lyxföretaget baserat på botaniska ingredienser i kombination med vetenskapliga formuleringar. Det som började som ett franskt nischat dofthus med fyra dofter expanderade snabbt till en fullständig linje av skönhet. 20 år senare är vi en internationell framgång och familjeägda, mina tre barn och man arbetar alla i företaget. Vad gör Chatecaille unikt? SYLVIE: – Vi lägger ner oerhört mycket resurser på att ta fram rena produkter med hög kvalitet. Vi köper de mest effektiva botaniska ingredienserna och arbetar med forskare och tekniska laboratorier runt om i världen. Till exempel gör vi de flesta upptäckterna i Japan, utvecklar vår hudvård i Schweiz och producerar våra dofter 8 Kosmetik 1 2019 i Frankrike. Vi är också ett filantropiskt företag. Sedan 2006 har Chantecaille lanserat 22 limiterade ”casue-metics”- kollektioner till förmån för olika projekt för att skydda havet, miljön och utrotningshotade djur- och växtarter. Varje säsong donerar vi en procentandel av intäkterna från försäljningen till välgörenhetsorganisationer. Beskriv er målgrupp? ALEX: – Både kvinnliga och manliga konsumenter. Vi har kräsna kunder som uppskattar kvalitet, bra formler med härliga dofter och lyxiga men rena förpackningar. Hur är det att jobba mamma och dotter tillsammans? Vilka är era olika roller i företaget? ALEX: – Vi jobbar så bra tillsammans. Mamma har energi och är den kreativa kraften medan jag verkställer hennes vision. Enkelt uttryckt: hon gör det – jag säljer det. Ni är engagerade i olika välgörenhetsprojekt. Berätta om dem? ALEX:– Våra projekt inspirerar oss att göra mer, att göra bättre och alltid dela med av oss av det vi lär oss. Väl gören hets projekten är den mest spännande delen i vårt företag. Varifrån hämtas inspiration till era produkter? SYLVIE: – Från vetenskapliga och tekniska upptäckter och från att lyssna av våra kunder. Vårt mål är att hela tiden hitta nya sätt att se ut och må bättre. Teknik och vetenskapliga framsteg är viktiga för både hudvård och smink – även med makeup är texturen och effekterna på huden avgörande. Vilken typ av ingredienser används i produkterna? SYLVIE: – Naturliga och botaniska ingredienser som arbetar i harmoni med huden. Vi använder ingredienser som gör att huden känns vacker samtidigt som de är hälsosamma. Vi använder hållbara ingredienser och ser till att de människor som odlar eller skördar våra ingredienser mår bra och får direkt nytta. Vi tänker på välbefinnande, inte bara skönhet.