Tidningen Kosmetik 1
Välgörenhet Familjen Chantecaille har stort fokus
på hållbar skönhet, men lägger även mycket tid på globala välgörenhetsprojekt för djur och natur. Varje år tar de fram produkter speciellt skapade för att sprida kunskap om utrotningshotade djur, växtarter eller miljöhot som smältande glaciärer. Just nu arbetar de bland annat aktivt för att rädda utrotningshotade afrikanska elefanter. Sylvie är grundare och den kreativa kraften i företaget. Dottern Alex verkställer hennes vision. Vad är ert största fokusområde när det gäller forskning? SYLVIE: – Under förra året fokuserade vi verkligen på blått ljusskydd. Det är ett stort problem eftersom vi ständigt håller på med våra Ipads, Iphones eller sitter framför datorn. Blåljusförorening kommer även från LEDlampor. Mål i Sverige? ALEX: – Att svenskarna ska bli kära i våra produkter. Vad är det roligaste med att jobba med skönhet? SYLVIE: – Jo, det är inte fult. Det är roligt och jag älskar mitt arbete. Jag tycker att det liknar att göra filmer: massor av kreativitet, en tydlig vision och riktning. Det är aldrig tråkigt. Vilka trender ser du vad gäller makeup? SYLVIE: – På catwalken är makeupartister så kreativa och moderna när det gäller smink – det är inget eller så är det mycket drama. Antingen ett spännande öga eller en uttalande läpp – den ena eller den andra. De största trenderna när det gäller hudvård? SYLVIE: – Masker är fortfarande stort vad gäller produkter. Sedan är naturlig frisk hud med mycket lyster den absolut största trenden som gäller mer än någonsin. Vilket misstag gör de flesta kvinnor när det gäller hudvård eller makeup som de lätt kan undvika? SYLVIE: – Kvinnor tenderar ofta att använda fel foundation för sin hudtyp eller ton. För mycket av en felaktig foundation kan ge en torr och åldrad hud. Kvinnor med fet hud är ofta rädda för att använda fuktgivare, men det finns oljor och krämer som är bra på att reglera och skydda oljepåverkad hud. Serum är bra för denna typ av hud. Chantecaille Ägare: Familjeägt och familjedrivet. Huvudkontor: New York. Nyckelmarknader: USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Hong Kong, Singapore, Korea, Taiwan, Australien, Ryssland, Danmark och Sverige. Traditionellt har USA varit den starkaste, men Asien växer snabbt. Bästsäljare: Bio Lifting Mask, Just Skin, Stress Repair Concentrate Eye Cream, and Pure Rosewater. Den mest innovativa produkten: Bio Lifting Serum. Vision: Att föra samman naturlighet, botaniska ingredienser, djur, hållbarhet och välbefinnande. Kosmetik 1 2019 9