Kingsize 1
Intervju: Imenella något vi ska återkomma till. F
ör det är mycket det som kännetecknar Imen Mohammed som person. En person som ger och ger, oavsett om hon får något tillbaka. En person som hon dock fått mycket tillbaka av är hennes mamma, Xabiba Wanaag, som självklart betytt extra mycket för henne. Även om det först är på senare år som hon kanske insett exakt hur mycket. – Mycket mer än vad jag gav henne cred för. Hon var enda kvinnan i sitt band och när hon spelade in hemma i vardagsrummet med inspelare så styrde hon dom totalt, haha. Hon visste vad hon ville göra och hon hade böcker överallt med låtar som hon skrev. Så jag var mycket mer inspirerad av henne än jag gav henne cred för. Likt kusinen Cherrie har Imenella sedan starten representerat ”kvinnlig egenmakt”, den något taffliga översättningen av det betydligt mer vidspridda begreppet ”female empowerment”. Det hörs i hennes texter, syns i hennes musikvideos och representeras i egentligen allt hon gör utanför scenen. En ambition och ett egenvärde som ofta verkar förstärkas hos framför allt kvinnor, men även vissa män, som haft en stark mamma och en frånvarande pappa. – Jag har ju haft en plastpappa, mina kusiners pappa, som tog hand om mig. Min biologiska pappa var inte i bilden, så på det sättet 100%. Jag har haft en ensamstående mamma så mycket av min styrka kommer ju från det, men jag skulle nog inte säga att jag inte hade en pappa. Han gick bort för några år sen, men han lärde mig också jättemycket. Jag har hittat ett sätt att skriva texter på som jag inte tycker låter som någon annan. Imenella var populär i klassen. Varje fredag fick hon 20 kronor av sin mamma om hon klarade fredagsprovet i gångertabellen, vilket hon alltid gjorde, varpå 18 KINGSIZE MAGAZINE | NR 6, 2021 hon med sin storasyster tog bussen till skivbutiken i Kista Galleria och köpte singlar med Britney Spears och Christina Aguilera. Hon fick spela fotboll med killarna och uppträdde varje fredag. Vi pratar en stund om skoltidens gruppdynamik och mobbning, som hon adresserat på låten ”S/O” från debut-EP:n ”TRO”. – Jag var typ micro-mobbad, om man säger så. Jag var populär och mobbad samtidigt. Men jag kommer inte ihåg mig som att jag la mig ner och tillät det, för jag var frispråkig redan då. Men också att jag alltid skulle skydda dom som blev jättemobbade och det kanske också var en grej som gjorde en till måltavla ibland. Och att bry sig om och lyfta andra är Något som också lärt henne mycket, för att inte säga allt, är dansen. För det var med dansen som Imenellas resa ut i den kreativa världen startade – och gav henne den stabila grunden som hennes artisteri nu vilar på. – Jag sjöng alltid hemma och jag brukade spela in mig själv med kassettspelare när jag gjorde covers. Jag tyckte verkligen att jag kunde sjunga som Mariah Carey, säger hon och ler. – Men allting kräver ju träning och jag tror att om jag hade börjat på sångskola hade jag nog blivit jättebra på det då, men det blev så med dansen i stället. Jag har alltid haft bilden av att man måste kunna göra båda, för mina idoler gjorde båda. Så för mig var det en självklarhet att bli bra på att dansa. Janet Jackson gör ju det och Britney Spears gör ju det… Christina gör ju det. I mitt huvud var man inte en fulländad artist om man inte kunde dansa. Så jag ville verkligen bli bra på det och sen fastnade jag för det. På många sätt är dansen inte en bisyssla eller ett sidospår för henne, utan ena halvan av det som utgör hennes artisteri. WWW.KINGSIZEMAG.SE