Kingsize 1
Intervju: K Sluggah Tobias Carlsson Press K SLUGG
AH SMUTSIGA BEATS FRÅN SKÅNE Med basen i Malmö har K Sluggah skapat sig ett namn långt utanför Sveriges gränser. Efter tålmodigt och kvalitativt skapande med vännerna i Muddy Fatique-kollektivet, både som producent och MC, har han samarbetat med hajpade Griselda Records och många andra amerikanska MC:s. Kingsize tog hösten 2019 ett snack med Kalle Frigyes om bakgrunden i Malmö, skapande i studion och ambitioner för framtiden. Redan som barn fångades Kalle Frigyes uppmärksamhet av hiphop. När han var 6-7 år gammal fick han en kassett av morbror – med Public Enemy på ena sidan och Das Efx på andra. Intresset för rap närdes av att han fick CD-skivor och som 11-åring började han skriva texter och spela in rader på föräldrarnas gamla telefonsvarare. För att se ut som sina hiphop-idoler lånade han pappans för stora jeans och försökte vara ”hiphopare fullt ut”. I tidiga tonåren började han gå på hiphop-jams och open mic-sessioner hemma i Malmö. I samband med detta träffade han vänner för livet, många vilka han skulle komma att göra musik med senare i livet. Vilka förebilder växte du upp med på hiphopscenen i Malmö? – Mina största förebilder som ung i Malmö var helt klart Advance Patrol. Jag var 12-13 år när dom började bli populära i Malmö. Jag rappade med en kille som heter Pato och hans storebror var bra kompis med hela AP-crewet. Vi fick vara förband till dom på ett par spelningar i stan minns jag. Sen när dom fick kontrakt med Playground kände jag mig väldigt stolt för att ha spelat med dom tidigt i deras karriär. Innan hade hiphop varit något som kändes långt borta på många sätt, det kändes som stockholmarna var 48 KINGSIZE MAGAZINE | NR 5, 2021 6 dom som blev signade och stora artister. Nu var det folk som man hade träffat och som bodde i samma stad som jag. – På produktionssidan hade jag en annan förebild som heter Twelvebit från Lund. Minns inte riktigt hur vi fick kontakt men minns att när jag var ungefär 15 år, så kom jag hem till honom för att lyssna på beats. Han hade MASSOR med skivor och utrustning. Jag blev otroligt imponerad och inspirerad av hans driv och dedikation till konsten. Jag blev intresserad av själva processen bakom att skapa beats. Han lärde mig mycket om vilka artister han samplade och vilka maskiner han använde. Vilken musik lyssnade du på i unga år? – Tidigt var det mycket west coast. Jag är ju från den generationen, Snoop, 2Pac, Dr. Dre och så vidare. Men när jag blev tonåring så blev det east coast för hela slanten. Mobb Deep, Wu-Tang , Nas och sånt. Det är den stilen och soundet som format mig som musikskapare. Jag var också riktigt nere med Rawkus-eran när det begavs sig. Några år senare upptäckte jag Madlib och han blev en otroligt stor inspirationskälla för mig när det kom till produktion. Jag gillade hans approach till musiken och hans lekfulla, flummiga stil. Jag har också alltid gillat jazz eftersom min pappa spelade mycket av det hemma. Det tror jag också format mig till den jag är idag. Miles Davis är den bästa musikern genom tiderna enligt mig. Vilka är dina ”Top 5” rappare och producenter? – Utan inbördes rangordning skulle jag säga Ghostface Killah, Roc Marciano, Prodigy, Nas och Kool G Rap. Bland producenter skulle jag säga RZA, Alchemist, DJ Premier, Pete Rock och Madlib. Senaste åren har du samarbetat med en rad amerikanska artister, bl.a. Griselda Records. Berätta! – Samarbetet med just Griselda började väldigt enkelt. runt 2014 -2015 upptäckte jag dom och gillade verkligen deras sound och stil. Jag skrev till WestSide Gunn på Soundcloud och frågade om han ville ha beats. Vi den tiden hade dom inte i närheten av den hype dom har idag. Westside Gunn gillade mina beats och spelade in två låtar. Jag har sedan dess haft sporadisk kontakt med dom på sociala medier och när Conway frågade om jag kunde skicka lite beats gjorde jag såklart det. Nu har jag proddat på två Conway-projekt bara i år. Jag hoppas fortsätta samarbeta med dom. John Jiggs som är en annan amerikan jag har jobbat mycket med hade en turné i Europa efter vårt första släpp ”Twin Cannons” 2018 . Då spelade vi också in en uppföljare till det projektet. Det var roligt att vara båda två i studion samtidigt, då de flesta andra samarbeten med folk över Atlanten sker via email och så. Jag har många kommande projekt med folk från staterna, både stora och små namn. Låt oss prata produktion och beatmakande. Hur din skapandeprocess ut i studion? – Jag älskar att gräva skivor. Dom flesta samplar MP3:or nuförtiden och det är inget fel med det. Kan själv göra det ibland. Men det mest inspirerande för mig är hela processen med att leta upp skivor och hitta ljud och samplingar ingen använt förut, bland typ 10-kronors skivor på loppisar och sånt. – När det kommer till själva beat-skapandet har jag använt ASR-10, som är en gammal klaviatur-sampler, i över 10 år. Jag älskar ljudet och workflowet i den. Jag kombinerar den med en MPC. Jag har nyss köpt en MPC Live men använder fortfarande min MPC 2500 ibland. Det är lite samma sak som med skivorna. Det är hårdvara och samplers som ger mig mer inspiration än att bara jobba inne i datorn hela tiden. Har inte ens installerat MPC:s mjukvara på datorn utan arrangerar och mixar i Cubase 5 fortfarande, haha. WWW.KINGSIZEMAG.SE