Logistik Kluster Östergötland 1
Några röster från Anna Fredriksson, Biträdande pr
ofessor, LiU, Linköpings universitet Anna, du är forskare och jobbar bland annat med bygglogistik. På vilket sätt kan logistikklustret vara användbart för dig? Vi är beroende av samverkan eftersom vi bedriver följeforskning tillsammans med företag som vill dela med sig av kunskap och är villiga att prova nya innovativa lösningar. Logistikklustret är viktigt som plattform för att skapa mötesplatser mellan forskning och näringsliv och möjliggöra kunskapsutbyte åt båda håll. Logistik ett starkt område i Östergötland, vi har en central placering i förhållande till de flesta transportstråk, man har tillgång till hamn och är en expansiv region. Dessutom har man tillgång till två olika institutioner på universitetet som bedriver forskning inom logistik och dessutom VTI. Anders Nilsson, distriktschef DB Schenker DB Schenker är ju ett stort internationellt bolag, på vilket sätt är just Östergötland viktigt för er? Vi har ett bra läge geografiskt för alla transportslag samt E4:an som går rätt igenom regionen. Östergötland är en region som växer och som är viktig för oss. För att klara framtida utmaningar och inte minst hållbarhetsfrågan, är det viktigt med samverkan och goda exempel på samarbete lokalt, även för oss som internationellt bolag. Vi lanserade nyligen DB Schenkers första svenska elpaketcykel i Linköping, i samverkan med Ahlsell. Att den första cykeln hamnade här beror till stor del på att vi har en god samverkan med kommunen som såg möjligheterna och hjälpte till att skapa rätt förutsättningar. Logistikklustret har utvecklats åt rätt håll med bra föredrag och ett ökat intresse från många. Det vore bra med ännu fler logistikföretag och kundföretag som deltagare i olika sammanhang. Det är också viktigt att fortsätta involvera kommuner och universitet och jag ser logistikklustret som en samordnare för logistikfrågor i regionen.