Logistik Kluster Östergötland 1
Logistik – ett styrkeområd Logistik är inte bara
en bransch utan också ett kunskapsområde med fokus på flöden, effektiva system och helhetsperspektiv. Globalisering och det moderna samhällets miljömässiga utmaningar skruvar upp kraven på både näringsliv och samhälle. Logistiken har verktyg som är användbara i många sammanhang där flödesorientering är centralt – i logistik-, industrioch handelsföretag, men också i sjukvården eller i tjänsteföretag och offentlig sektor. Transporterna fortsätter att öka Transporter är samhällets blodomlopp. Allt vi äter och allt vi äger har kommit med olika transporter. Globaliseringen och den ökande konsumtionen leder till att de totala transporterna i samhället fortsätter att öka och kommer att så göra länge än. Men kostnaderna för transporterna är ofta dolda i priset för varan eller tjänsten, både för konsumenter och varuägare. Transporten blir därmed en tjänst som kan upphandlas till lägsta pris, utan kundens medverkan och ofta utan att det påverkar kundens upplevelse. Transportmarknaden har länge varit utsatt för extrem priskonkurrens vilket för vägtransporter har premierat utländska åkerier med sämre arbetsvillkor och företag där moderna fordon och miljöbränslen inte prioriteras. De låga priserna gör att vi slösar med transportresurserna genom extrema krav på leveranstider, dålig planering och dålig samordning. PROGNOS TOTALA TRANSPORTER 2030-2050 (Ungefärlig visualisering) SJÖ 400.000 350.000 300.000 250.000 200.000 150.000 100.000 50.000 0 Miljarder tonkilometer 2015 2030 2050 VÄG JÄRNVÄG INLANDS VATTENVÄGAR LUFT När utbudet av varor är oändligt och produkterna snarlika, driver det företag att konkurrera med leveransservice. När servicenivån skruvas upp och leveranstiderna sänks, vilket ger en sämre transporteffektivitet, svarar kunderna ofta med sämre framförhållning. Det gäller både i konsumenthandel och i affärsrelationer mellan företag. Den fria returrätten avsedd att ge trygg distanshandel, driver dessutom upp antalet returtransporter. Samtidigt pågår omställningen till fossilfria bränslen och logistiken blir allt effektivare genom konsolidering av flöden, bättre planering och ökad samordning i hela försörjningskedjan. Den här utvecklingen handlar inte bara om att minska antalet transporter utan om ett bättre resursutnyttjande generellt. För att marknadskrafterna ska verka för en omställning är det viktigt att belöna den som gör rätt och driver utvecklingen framåt. Att arbeta miljömässigt skall vara en konkurrensfördel, men idag är kortsiktig fokus på pris ofta överordnat en hållbar logistik. Det vilar ett stort ansvar på den som köper godstransporter, eller tjänster där transporter är en väsentlig del. Ansvaret vilar inte minst på kommunala bolag och andra offentliga verksamheter som ofta är stora beställare, samtidigt som man äger regelverk och andra påverkansmöjligheter. Leverantörer ska inte kunna ta genvägar på miljöns bekostnad och köpare av tjänster och produkter bör inte kunna frånsäga sig ansvaret för miljöpåverkan från sina affärer, även om man själv inte köper transporten direkt! Därför utvecklar vi i regionen en kravplattform för upphandling av transporter. Om flera transportköpare uttrycker sina krav på ett samlat och genomtänkt sätt, blir det lättare för Källa: ITF OECD