Energigas 1
Svenska rederier surfar på gasvågen År 2011 tog g
asvågen fart inom svensk sjöfart. Först som en liten dyning när tankern Bit Viking konverterades för att kunna drivas med flytande naturgas, LNG. Två år senare stegrades vågen när Viking Line lanserade sin nybyggda LNGfärja Viking Grace. Sedan dess råder full sjögång. Numera kan nästan hälften av de fartyg som beställts av svenska rederier drivas med LNG. Text: Jan Malmborg M Grön sjöfart. Det Donsöbaserade rederiet Terntank har gått i bräschen för en grönare sjöfart. I dag har rederiet fyra fartyg som kan drivas med LNG i sin fartygsflotta. Ett av dem är Ternsund. ed jämna mellanrum publicerar Sjöfartstidningen en lista över nybeställningar inom svensk sjöfart. I augusti 2017 innehöll listan 46 fartyg som ska levereras fram till 2020. Av dessa ska tretton direkt kunna drivas med LNG. Ytterligare åtta är så kallade ”gas ready” – de ska efter vissa kompletterande investeringar kunna anpassas för LNG-drift. De mest omtalade fartygen i den första kategorin är de två LNG-färjor som beställts i Kina av Rederi Gotland. De två systerfartygen är utrustade med dual fuel-motorer med dubbla bränsletankar för naturgas och olja. Den första, som fått namnet Visborg, ska levereras innan årets slut, den andra, Thjelvar, cirka ett år senare. Passar i Gotlandstrafiken Enligt det avtal som tecknats med Trafikverket ska Visborg gå i trafik mellan Gotland och fastlandet. Vad Thjelvar ska användas till är ännu inte bestämt. – Det finns alltid en möjlighet att chartra ut den, men utan att gå händelserna i förväg kan man konstatera att den är väl lämpad för att passa in i Gotlandstrafiken, säger vd Håkan Johansson. Ett annat rederi som satsar stort på LNG-drift är Donsöbaserade Terntank, som sedan 2016 införskaffat fyra tankfartyg med dual fuel-motorer för naturgas och olja. Detta uppmärksammades vid sommarens stora havsmöte vid FN-högkvarteret i New York. Vid konferensen framhölls Sveriges höga ambitioner för att nå en grönare sjöfart, mycket tack vare den tidiga satsningen på LNG-drift. FOTO: TERNTANK ENERGIGAS NR 3 2017 11 ›