Energigas 1
” › Gasbilar ligger på en utsläppsnivå som är hel
t okej. Därför vore det absurt om vi hade en zon i städerna där taxi, bussar och sopbilar som drivs med biogas inte får köra! ” Nyligen presenterade Transportstyrelsen ett förslag om miljözoner i våra städer. I den allra strängaste zonen skulle bara elbilar och vätgasbilar tillåtas att köra – men inte bilar som drivs med fordonsgas. Förslaget diskuterades i trafikutskottet, där Karin Svensson Smith är ordförande. De höll inte med. – I ett enigt uttalande sa vi att man ska vara teknikneutral och se till vad som de facto släpps ut från fordonen i form av partiklar och kväveoxid. Gasbilar ligger på en utsläppsnivå som är helt okej. Därför vore det absurt om vi hade en zon i städerna där taxi, bussar och sopbilar som drivs med biogas inte får köra! Hon har fler argument: – Alla har inte råd med elbil. Vi kan inte ha en klimatpolitik som innebär att bara en exklusiv grupp höginkomsttagare kan ta sig in i städernas kärna. Vi måste ha en förankring hos folk för vad vi gör. Dessutom har kommunerna redan i dag möjligheten att förbjuda biltrafik i områden där man inte vill ha den, som i min hemstad Lund. Tror inte på generellt dieselförbud Enligt IVL Svenska miljöinstitutet dör omkring 1 300 människor i förtid i Sverige på grund av kväveutsläpp från dieselbilar. Det är mer än tre om dagen. Trots det vill inte Karin Svensson Smith se ett generellt förbud för dieselbilar som diskuterats i Stockholm och som införts temporärt i vissa städer. – Nej. Det är bättre att ordna kollektivtrafik så bra att bilen inte behövs i stadskärnorna. Vi kan inte byta ut alla bilar. Förslaget om reduktionsplikt är också bra, att det ska finnas en skyldighet att blanda in alltmer biodrivmedel i bensin och diesel. Åter igen: Vi måste ha människorna med oss i det vi gör. Karin Svensson Smith sänker så rösten och bekänner att hon tidigare varit övertygad om att utsläppen var bilindustrins fel. Därför ringde hon en dag Volvo och Saab och bad att få komma på besök för att konfrontera dem. – Du är så välkommen, sa man. Jag kunde höra hur de log i den andra ändan. Varför tillverkar ni bilar som släpper ut så mycket, frågade hon – och fick motfrågor: ”Tycker du det är legitimt att de som kör bil också ska få köra mer än i området där han eller hon bor”, frågade de.”Jo”, sa jag. ”Tycker du det är vår uppgift att se till att det finns förnybar energi?” ”Nej”, sa jag. – Om politikerna bestämmer vilka regler bilismen ska ha kan vi nog tillverka de bilarna. Vill ni ha förnybart får ni också se till att människorna har tillgång till det, förklarade Volvo och Saab. Avgift för vägslitage För att få lastbilstransporterna att flytta över till järnväg och båtar vill hon att branschen måste täcka sina kostnader och betala en avgift för slitage av vägarna – på samma sätt som tågtrafiken betalar en banavgift och sjöfarten farledsskatt. Prisskillnaden mellan flyg och tåg vill hon minska. – Det ska bli dyrare att åka om man förstör miljön. Kommunerna borde också ges möjligheten att ta ut parkeringsavgifter på icke-kommunal Nya tider. Efter valet nästa år kommer Karin Svensson Smith att lämna riksdagen. ”Jag vill göra andra saker. Kanske sammanfatta mina erfarenheter”, säger hon. Nya utmaningar. Efter 16 år i riksdagen har Karin Svensson Smith beslutat sig för att inte kandidera för en ny period. ”Jag vill göra andra saker, men inte sluta engagera mig.” mark där det vanligtvis är gratis parkering. – Sedan kan man vara ännu modigare och ta bort parkeringsplatser i städernas markplan. Färre bilar i städerna gör att cyklister och kollektivtrafik skulle komma fram fortare. I dag är det alltid bilar i vägen. Kollektivtrafiken har den egenskapen att den blir bättre ju fler som använder den. Bilismen blir tvärtom sämre ju fler som använder den. Nöjd efter 16 år i riksdagen I valet nästa år kommer hon inte att kandidera för en ny period i riksdagen. Efter 16 år där känner hon sig nöjd. – Jag vill göra andra saker, men inte sluta engagera mig. Sammanfatta mina erfaren heter kanske. Fire & Gas Detection Sisjö Kullegata 8, 421 32 Västra Frölunda Tel 031-68 50 05 | www.safetech.nu | E-post info@safetech.nu 18 ENERGIGAS NR 3 2017