Energigas 1
Klimatsmart Stor efterfrågan på gröna T ransports
ektorn anklagas ofta för att vara en del av miljöproblemet. – Det är sant att vi är en del av problemet, men vi är också en del av lösningen, säger Catherine Löfquist, miljöchef på Bring, som i snart 20 år haft miljöarbete högt på agendan. Genom att satsa stort på klimatsmarta transporter vill transportföretaget visa hur mycket miljön prioriteras. – Det handlar om vår trovärdighet. Vi kan inte köra omkring med våra grönmålade bilar om vi inte jobbar aktivt med miljöfrågan, och i första hand lyckas minska vår koldioxidpåverkan, förklarar Catherine Löfquist. Hur formulerar kunderna sina gröna krav? – Det är väldigt olika. Men oftast vill de att en viss andel av transporterna ska ske med förnybara drivmedel, vilket passar oss väldigt bra. Då blir det upp till oss att välja vad som är bäst i varje enskilt fall, det gäller både val av fordon och bränsle. Ibland kanske det bästa transportmedlet är cykel. Då väljer vi det. Med tanke på den snabba utvecklingen är det också onödigt att låsa fast sig vid ett visst drivmedel i långa kontrakt, menar Catherine Löfquist. – Det är svårt att veta vad som kommer att vara det bästa drivmedlet i morgon. Det ändras ju hela tiden. Själv tycker hon att gas, framförallt biogas, är ett ”väldigt intressant alternativ” till exempelvis HVO-diesel. – Biogasen gör ju också dubbel nytta eftersom den innebär att vi tar hand om avfall, som annars skulle orsaka miljöfarliga utsläpp. Önskar gas specifikt I dag använder Bring ett fyrtiotal gasdrivna fordon. Framförallt är det mindre lastbilar som passar till små fraktvolymer och kortare sträckor i städerna. 22 ENERGIGAS NR 3 2017 En av Brings kunder som föredrar gas som drivmedel när de köper transporttjänster är landstinget i Jönköpings län. De önskar specifikt gasdrivna fordon när de anlitar Bring för transporter av bland annat hjälpmedel av olika slag. – Biogas är ett väldigt bra drivmedel som passar väl in i regionens hållbarhetsprogram och åtaganden. Vi jobbar hårt med klimatfrågorna. Vårt mål är att ha så smarta drivmedel som möjligt, säger Stefan Simmeborn, miljösamordnare i Region Jönköpings län. Han påpekar att tillgången på tankställen för biogas är förhållandevis bra i regionen. ”Gas är ett självklart val för oss när vi köper transporttjänster. ” Stefan Simmeborn, miljösamordnare i Region Jönköpings län – Gas är ett självklart val för oss. Och så har det varit under senaste decenniet. – Vi har länge satsat på gas, en hel del av regionens egna bilar drivs på biogas och det Klimatsmarta transporter blir ett allt viktigare konkurrensmedel i kampen om kunderna. Såväl privata före tag som offentliga verksamheter använder gärna gröna transporter för att stärka den egna miljöprofilen. – Kunderna ställer ofta krav på att transporterna ska ske med förnybara driv medel, säger Catherine Löfquist, miljöchef på transportföretaget Bring som har ett fyrtiotal gasdrivna bilar i sin fordonsflotta.