Energigas 1
Nu ska det bli mer biogas på Europas vägar. Två t
unga lobbyorganisationer, gasfordonens NGVA Europe och biogasproducenternas EBA, bildar enad front i Bryssel för att få EU-kommissionen att öka inslaget av den fossilfria gasen i trafiken. Målet fram till år 2030 är att 10 procent av fordonen inom EU ska drivas med gas och 20 procent av denna gas ska vara fossilfri. Nu riktas blickarna mot Sverige som länge använt biogas som fordonsbränsle. Sverige i toppskiktet Andel biogas i fordonsgasen 100% 75% 55% 50% Island SVERIGE Nederländerna Finland Anläggningar för uppgradering av biogas till fordonsbränsle 180 80 Tyskland Storbritannien Gastankstationer totalt 1 186 885 61 35 SVERIGE Schweiz 21 Nederländerna Nytt samarbete ska ge grönare fordonsbränsle V 183 Italien Tyskland Nederländerna 173 172 SVERIGE Österrike Gasdrivna fordon totalt 1 001 614 Italien Tyskland Bulgarien SVERIGE Källa: NGVA & EBA, 2016 93 964 69 820 54 379 15 500 Tjeckien i har insett att vi har gemensamma intressen. Lösningen kan ju inte vara att enbart satsa på fossil naturgas som bränsle. Biogasen behövs om vi ska klara av att minska koldioxidutsläppen i den utsträckning som behövs. Det säger Andrea Gerini, som i våras lämnade Fiats forskningsavdelning för att bli generalsekreterare för Europasektionen inom fordonsgasorganisationen NGVA. Han får medhåll av Martina Conton, policyrådgivare på den europeiska biogasorganisationen EBA. Hon säger: – Hittills har de flesta av våra medlemmar nöjt sig med att producera rågas för el och värme. Men nu när elpriserna sjunker och alltmer el kommer från sol och vind, har uppgradering till fossilfri fordonsgas blivit ett måste. Det kommer att kosta att bygga ut anläggningarna, men det är helt nödvändigt. Martina Conton Få gör fordonsbränsle Enligt EBA:s statistik fanns det år 2015 drygt 17 000 biogasanläggningar i organisationens 25 medlemsländer. Men bara drygt 450 av dessa uppgraderade sin biogas så att den kan användas som fordonsbränsle. Uppgradering innebär att energiinnehållet höjs genom att koldioxid avskiljs. Överlägset flest biogasanläggningar hade Tyskland med uppemot 11 000, närmast följt av Italien med drygt 1 500 och Frankrike med drygt 700. Sverige låg på åttonde plats med 282 anläggningar. Sneglar på Sverige När det gäller uppgraderingen är dock bilden en helt annan. Där ligger Sverige på tredje plats efter Tyskland och Storbritannien. När EBA nu bestämt sig för att ta ett nytt steg i sin utveckling dras många blickar till Sverige, där nästan var fjärde biogasanläggning redan sysslar med uppgradering. Sverige utmärker sig också på en annan punkt. NGVA och EBA:s mål är att inblandningen av biogas i fordonsgasen år 2030 ska vara minst 20 procent. I Sverige var andelen biogas förra året närmare 75 procent och siffror från första halvåret i år visar att den fortsätter att öka. – Sverige ligger långt fram på många sätt. Till exempel injicerar ni redan biogasen i naturgasnätet. Det vill man nu börja med i både Frankrike och Italien, konstaterar Martina Conton. Europas största gasbilsflotta, med över en ENERGIGAS NR 3 2017 5 › Text: Jan Malmborg Grafik: Bengt Salomonson 5-I-TOPP 5-I-TOPP 5-I-TOPP