Energigas 1
Gas i tanken. Italien planerar att öka antalet ga
sdrivna fordon från en miljon till tre miljoner under tio år. Här en gasdriven sopbil i Milano. › miljon gasdrivna fordon, finns i Italien. Landets egenhet att ha en stor gasbilsflotta, samtidigt som det har en låg produktion av fossilfri fordonsgas, ger landet en nyckelroll i NGVA och EBA:s nya ansträngningar. – Den italienska regeringen har pekat ut biogasen som en av de mest lovande bränslena för fordonsmarknaden. Det borde leda till någon typ av statlig subvention till stöd för uppgradering, konstaterar Andrea Gerini. Under en tioårsperiod planerar Italien att öka mängden gasdrivna fordon från en till tre miljoner. Antalet gastankstationer ska dubbleras till 2 200. Satsar på tung trafik En sektor som NGVA och EBA pekar ut som speciellt lämplig för gasdrift – i såväl Italien som i övriga Europa – är den tunga trafiken. Där finns färre lågfossila bränslealternativ än bland personbilarna. Sedan 2013 har NGVA genomfört projektet LNG Blue corridors, som med hjälp av olika EU-finansierade investeringsstöd ska introducera flytande naturgas, LNG, för lastbilar. Projektet ska avslutas nästa år. – Det har varit ett effektivt sätt att demonstrera ett teknikgenombrott. Inom ramen för projektet har det byggts 13 LNG-tankstationer och köpts in runt 140 LNG-lastbilar, säger Andrea Gerini. Projektets största förtjänst har varit att visa att LNG är ett praktiskt och prisvärt bränsle, samt att LNG-lastbilar också är mer tystgående än diesel och speciellt lämpade för stadstrafik, eftersom utsläppen av svaveloxider, kväveoxider och partiklar är betydligt lägre. 6 ENERGIGAS NR 3 2017 ”Italienska rege ringen har pekat ut biogasen som en av de mest lovande bränslena för fordonsmarknaden. Det borde leda till någon typ av statlig subvention till stöd för uppgradering. tressen. Om det finns kunder som vill ha 100 procent LBG kan vi förstås ordna det, säger vd:n Bo Ramberg. Det franska moderbolaget har redan börjat ta efter sitt svenska dotterbolag. Air liquide planerar att bygga ett tjugotal LNG-stationer i Europa – med möjlighet till inblandning av LBG. Bo Ramberg, som också sitter i NGV Europes styrelse, tycker att samarbetet med biogas” Andrea Gerini, generalsekreterare i NGVA Europe – Därför har det utanför projektet samtidigt byggts ett hundratal tankstationer och köpts in uppemot 1 500 LNG-lastbilar. Totalt har nu ett fyrtiotal stora europeiska åkerier börjat satsa på LNG-drift, säger Andrea Gerini. När infrastrukturen så sakta börjat komma på plats är det snart dags för nästa steg. Att börja blanda in fossilfri flytande biogas, LBG, i den fossila LNG:n. Hälften biogas Ett företag som är tidigt ute är den svenska pionjären Fordonsgas Sverige, som för tre år sedan köptes av franska gasjätten Air liquide. -– Det nya bränslet säljs i Sverige under namnet Bigreen. Det innehåller 50 procent LNG och 50 procent LBG. Hur stor inblandningen kan bli beror på transportköparnas inproducenternas EBA ligger helt rätt i tiden. – Förr körde vi parallella spår. Nu har det svenska arbetet med att etablera biogas som ett fordonsbränsle också vunnit gehör inom NGVA, och EBA har insett att biogas duger till annat än att göra el av, säger han. Lobbar inom EU Under hösten ska NGVA och EBA enas om ett policydokument för att försöka påverka EU:s lagstiftningsarbete. Det är framförallt tre direktiv de inriktar sig på: Förnybartdirektivet som nu håller på att revideras, infrastrukturdirektivet för alternativa bränslen som många EU-länder ännu inte lyckats implementera och avfalldirektivet som behöver uppdateras. I det första direktivet kan det handla om att ta fram ett rättvisare sätt att mäta hur olika bränslen påverkar fordonens utsläpp, i det andra skynda på den föreskrivna utbyggnaden av gastankstationer, i det tredje att en separat sortering av biologiskt avfall, inte minst gödsel, införs i alla EU-länder. – Dessa förändringar behövs om vi ska kunna komma i gång med uppgradering i stor skala, konstaterar EBA:s Martina Conton. s