Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Tre frågor till Irene B
ernald, informationschef på Audi. I september börjar Audi sälja två nya gasbilar, A4 Avant och A5 Sportback g-tron. 1 Varför satsar ni på gasbilar? – Gas har många bra fördelar, särskilt i Sverige där vi har tillgång till så mycket biogas. Vi gillar verkligen biogasens kretsloppstanke. I Europa har Audi investerat i så kallade power to gas-anläggningar där man gör syntetisk gas. Båda metoderna stämmer väl med vårt mål att skapa hållbar mobilitet – som framförallt handlar om att minska vårt fossilberoende. 2 Vilka kunder vänder ni er till i första hand? – Vi tror att det här är ett bra val för tjänstebilsförare. Många företag har ju miljöpolicyer och där tror vi att gasbilar är ett lite under skattat och okänt miljöbilsalternativ. Det lägre förmånsvärdet och skattelättnader är också viktiga parametrar som styr marknaden. Just de här två modellerna passar dessutom väldigt bra för familjer. 3 Hur stora är bilarnas gastankar? – De rymmer 19 kg och ger en räckvidd på cirka 50 mil. Dessutom finns en 25 liters bensintank. Båda modellerna tillverkas på den ordinarie produktionslinan i Ingolstadt i Tyskland och bagageutrymmet är näst intill intakt ovanför lastgolvet jämfört med standardversionerna. KAROLINA ANDERSSON Luleå Brahestad Nästa år kommer LNG-fartyg att kunna bunkra i Göteborgs hamn. Från en ny LNG-anläggning som byggs på hamnområdet distribueras flytande naturgas via rör till kajerna och till slut fartygen. LNG-anläggning byggs i Göteborgs hamn En ny anläggning för flytande naturgas, LNG, ska byggas i Göteborgs hamn. Bakom satsningen står gasnätoperatören Swedegas. Investeringen i ny LNG-infrastruktur gör det möjligt för fartyg att bunkra flytande naturgas samtidigt som de ligger vid kaj. Gasen kommer att fraktas till den nya LNG-anläggningen via trailrar eller containrar. Därefter distribueras den via en 450 meter lång rörledning ut till kajerna i den del av hamnen som kallas Energihamnen. – Investeringen är startskottet för att stegvis bygga en större anläggning som också kan förse transportsektorn och svensk industri med flytande gas. Inom samtliga sektorer handlar det om att ställa om från olje baserade produkter, säger Johan Zettergren, vd på Swedegas, i ett pressmeddelande. Enligt Göteborgs hamn har efterfrågan varit stor och systemet har utvecklats i samråd med rederier och andra aktörer på marknaden. – Vi har sedan länge trott på LNG som framtidens bränsle. Swedegas satsning ligger helt i linje med vår ambition att minska sjöfartens miljöpåverkan och skapa ett hållbart skandinaviskt godsnav, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs hamn. Den nya LNG-anläggningen beräknas vara i drift under 2018. FOTO: GÖTEBORGS HAMN LNG-fartyg ska köra malm för SSAB Bottenviken. Två nya LNG-drivna fraktfartyg ska bidra till minskade Oxelösund utsläpp i Bottenviken. Fartygen byggs av finska ELS Shipping och sätts i trafik 2018. Med i projektet är stål företaget SSAB som vill upp datera sin nuvarande skeppningskedja och kunna transportera malm från Luleås hamn till stålverken i Oxelösund och finska Brahestad på ett mer miljöanpassat och energibesparande sätt. Skangas kommer att förse de två fartygen med LNG från den nya LNG-terminalen i Torneå. Som en del av avtalet med ELS Shipping ska Skangas även leverera flytande biogas, LBG, till rederiet. Hela satsningen i Bottenviken är en del i EU-projektet Bothnia bulk som syftar till att flytta över tåg- och vägtransporter i norra Sverige till LNG-fartyg i Bottenviken. 8 ENERGIGAS NR 3 2017