Marknad 1
Geofy erbjuder framtidens marknadsföring idag Tex
t Thomas Helsing I takt med den tekniska utvecklingen kommer allt fler program och appar som ska underlätta eller bara förgylla vår vardag. Med de apparna öppnas också nya nischade marknader upp och i en sådan nisch verkar Örebro - företaget Geofy. Geofy grundades av David Lundgren Fetah. Han började som 16-åring med att producera reklamfilmer och det gick bra. Bland kunderna fanns bland annat Örebrobostäder och K-rauta. Faktureringen skötte han via en extern tjänst. – Man ska alltid tänka ”hur startar jag snabbast”, förklarar han. Han är idrottsintresserad och spelade bland annat fotboll i ÖSK ungdom men två olika sjukdomar i armar och ben satte stopp för idrottskarriären. De visade sig vara svåra att både diagnosticera och behandla så David ägnade mycket tid åt att läsa på och lära sig mer om dem. – Tack vare det har jag lärt mig min diagnos utan och innan, säger han och berättar att sjukdomarna fortfarande finns där men att han nu har betydligt större koll på dem i vardagen vilket gjort livet lite lättare. Idag har David hunnit fylla 21 år och är redan involverad på flera olika fronter. Idrottsdelen har han inte behövt släppa helt då han gått in i styrelsen för ÖSK ungdom. – Det var skönt att jag kunde gå från planen direkt in i klubben. Kanske skulle jag kunna bli styrelseproffs på sikt, men det är svårt, funderar han. Ett annat stort intresse är den ständigt växande e-sporten där han har ett pågående engagemang i Tegelbrukets e-sportsatsning i Markbacken. Han drivs av en önskan att öppna upp esporten för en bredare publik. Ett led i det är podcasten E-sportbranschen som han skapat tillsammans med Ben - 28 Marknad jamin Kadic. I den levererar de nyheter och intervjuer kring företag, personligheter och organisationer i branschen. – Vi startade podcasten för att göra esport mer synligt för personer över 30 år. Tanken är att man ska få en allmän uppfattning om vad det är. På Tegelbruket finns ett ordentligt esportrum med all nödvändig utrustning. Kravet de ställer på de som ansöker dit är att de ska vara mellan 16 och 25 år och ta e-sportandet seriöst. Precis som i en vanlig idrottsfören - ing betalar utövarna en medlemsavgift och i den avgiften ingår bland annat ett gymkort. Ett annat krav är nämligen att de ska delta i en viss mängd fysiska aktiviteter, något som också behövs i längden för att de ska klara av spelpassen rent fysiskt. – Jag hade gärna gått ett program som deras e-sportprogram. Det är inte många städer som har något som Tegelbruket och det de byggt upp här. Vanliga ungdomsgårdar har inte de resurserna, säger David. Strax före jul höjdes en del ögonbryn när det anordnades en e-sportturnering med den lokala spelutvecklaren Rekt games debutspel Fightworld. Det i sig var kanske inget förvånande, det som däremot var lite uppseendeväckande var att Rekt games gått in med en prissumma på 10 000 kronor och det var David som tog initiativ till att turneringen blev verklighet. Örebro SK har värvat några e-sportspelare i år till att företräda klubben i E-allsvenskan. Kommer vi att få se en utveckling där de etablerade idrottsklubbarna satsar allt mer på e-sport - grenar? – Jag vill det. Jag vill att e-sport ska komma in i framför allt ungdomsföreningar. Kanske i ÖSK ungdom, säger han och avslöjar att han i alla fall lagt fram idén för den övriga styrelsen. Att han brinner för idén är tydligt och han har följt utvecklingen noga där frågan om e-sport skall ses som ”riktig sport” nyligen varit uppe på Riks - idrotts förbundets bord. Några veckor efter vårt samtal kommer det första delbeskedet – Riksidrottsstyrelsen som berett frågan om vilka idrotter som ska beviljas medlemskap i Riksidrotts - förbundet har slagit fast att e-sporten, sina många utövare till trots, inte uppfyller kraven för att bli medlemmar. Det ska fortfarande röstas om det på Riksidrottsmötet men det är inte mycket som talar för att man inte skulle följa Riksidrottsstyrelsens rekommenda - tion. – Det spelar ingen roll för oss om esporten blir medlemmar men för föreningslivet är det avgörande. Om ÖSK skulle starta en e-sportgren kan de locka ungdomar som aldrig idrottat tidigare. Min målsättning är att fortsätta vara engagerad inom e-sport och hjälpa till att få det att bli etablerat, slår han fast. Den där viljan och drivkraften verkar gå igen i allt han ger sig i kast med. Kanske går entreprenörandan i arv, för pappa heter Damir Fetah och driver bland annat Mobilverkstan på Näbb - torget. Brodern heter William och har i egenskap av personlig tränare skapat en app där han kan kommunicera med sina klienter. David i sin tur har, förutom engagemanget i e-sporten, även ett stort intresse för bitcoin – och så har han sitt företag Geofy förstås. Geofy jobbar inte med annonsering utan med marknadsföring, och David är noga med att tydliggöra skillnaden. Bolaget arbetar med en ny typ av mark - nadsföring där kunderna är företag och målgruppen ung. Den sociala plattformen Snapchat är flitigt använd av ungdomar. Enligt den senaste upplagan av den årliga rapporten Svenskarna och internet visar ex - empelvis att 97 procent av alla flickor på högstadiet använder Snapchat och i åldersgruppen 16-35 år är det åtminstone 52 procent som använder plattformen. En förklaring till mediets starka ställning bland de yngre kan hittas i att det är så renodlad. – Anledningen till att Snapchat fortfar - ande är relevant är att det handlar om ren kommunikation, menar David. Han lyfter också fram Snapchats osminkade ”live-känsla”. På Snapchat lägger man upp något direkt medan exempelvis Instagram har mycket redigerat material. Därför menar David att livsstil och mode passar bra att sälja via Instagram, något han för övrigt menar kommer att döda webbshoppar i framtiden. Snapchat däremot passar bättre för event och upplevelser, nakna ögonblick utan något förskönande filter. Geofys affärsidé går ut på att sälja så kallade geofilter till olika företag och arrangörer. Ett geofilter är ett grafiskt pålägg som på ett kreativt vis representerar platsen, eventet eller aktiviteten som användaren deltar i. När an - vändaren sedan postar en bild från evenemanget kan hen välja att lägga på evenemangets officiella grafiska pålägg vilket i praktiken förvandlar eventets deltagare till positiva ambassadörer för eventet eller företaget. Det Geofy gör rent praktiskt är att skapa och schemalägga de här filtren. Sedan ligger utmaningen i att få besökarna att faktiskt använda filtren, vilket i mångt och mycket sker enligt den uråldriga mun till mun-metoden. – Jag brukar säga att vi låter gästerna på evenemanget göra reklam för det, säger David. En av Geofys lokala kunder heter Laweka-gruppen och driver bland annat nattklubben Villa Strömpis. – Med Laweka-gruppen gör vi filtermarknadsföring. Villa Strömpis har ett nytt filter varje kväll och vi har 100150 gäster per kväll som använder det. Forts. 30 »