Marknad 1
Örebro Sidan presenteras i sammarbete med Örebro
kommun i topp Text Camilla Johansson När SKL genomförde sin undersökning ”Öppna jämförelsen i Företagsklimat 2018” placerade sig Örebro kommun högst bland jämförbara större kommuner med mer än 100 000 invånare. I Nöjd Kund Index ligger företagens upplevelse av service och myndighetsutövning på det högsta NKIbetyget någonsin med ett värde av 78. – Örebros näringsliv växer urstarkt och det fina resultatet i NKI-undersökningen visar att vi fortsätter vår resa mot service och bemötande i toppklass. Detta är viktigt för att kunna vara en attraktiv kommun där företag vill fortsätta etablera sig, befintliga kan växa, och nya startas. Extra glädjande är att vårt goda samarbete inom Business Region Örebro ger resultat och gör att regionen som helhet tar kliv fram mot bättre NKI. Vi vill tacka alla företagare som varit med och svarat. De svaren har stor betydelse för vårt fortsatta utvecklingsarbete för att nå ett ännu bättre näringslivsklimat, säger Göran Dahlén, näringslivsdirektör. De flesta myndighetsområden ligger på mycket goda nivåer, med ett NKI-värde över 70. Brand, livsmedel och servering och bygglov har alla ökat eller ligger kvar medan markupplåtelse och miljö och hälsa har tappat något i mätningen. Löpande insikt är SKL:s undersökning för att mäta företagens upplevelse av kommunens myndighetsservice. Mätningen sker utifrån verksamheterna brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, serveringstillstånd, miljötillsyn och livsmedelskontroll och genom parametrarna information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. BJÖRN LUNDBLAD Rådgivare och projektledare Smart Tillväxt, Almi Mälardalen. Att växa är en sak men att växa smart en helt annan Det är måndag morgon en solig vårdag. Jag sitter på kontoret och förbereder ett kundmöte och funderar på upplägget. Företaget är inne i en tillväxtfas och har behov av att diskutera strategi. Säkerligen kommer det upp många frågor. Har jag som företagare drivkraften, uthålligheten och modet för att våga växa? Ta de där besluten som påverkar företagets framtid? Det finns många olika sätt att växa på, till Nytt utseende för länstrafiken Text Camilla Johansson Länstrafiken i Örebro län kommer att få en ny logotyp i samband med att det gamla trafikavtalet löper ut, och de nya bussarna fasas in. Det beslutade Sam - hällsbyggnadsnämnden den 30 april. Ändringen inleds den 19 augusti och de nya bussarna, som ägs av Svealandstrafiken AB som ägs ge - mensamt av Region Örebro län och Region Västmanland sedan 1 jan - uari 2018, kommer att vara vita med en blå våg. – Att vi har gått in som delägare i ett nytt bussbolag är en följd av Region Örebro läns och Läns tra - fikens ambition att erbjuda en kollektivtrafik i framkant. Vi vill också understryka detta genom att låta Länstrafikens logotyp och utseende uppdateras. Med den nya logotypen visar Länstrafiken sig redo för 44 Marknad framtiden och är samtidigt stolt över sin historia. Logotypen är tydlig och enkel och kommer att hålla över tid, säger Nina Höijer, s , ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Den nya logotypen, som består av en cirkel i grönt och blått, med bokstäverna LT för Länstrafiken i mitten, symboliserar rörelse, och färgerna är menade att tydliggöra kopplingen till modervarumärket Region Örebro län och även det gemensamt ägda bolaget Svea landstrafiken. Blått står för trygghet och grönt för energi, växtkraft och miljö. Länstrafikens nya utseende komNina Höijer. mer successivt att bli synligt för resenärerna under senare delen av sommaren när skyltar och andra exponeringsytor, på grund av bland annat ålder och slitage, kommer att börja bytas ut. exempel att öka omsättningen eller antalet anställda. Att ta in nya delägare är ytterligare ett sätt. Ta in riskkapital ett annat. Idag förändras världen i snabb takt och de nya förutsättningarna gör att det verkligen gäller att se över sin strategi. Bland annat en rejäl översyn på ekonomin – en sund ekonomi är en förutsättning för att kunna växa organiskt. Men lika viktigt är det att lyssna på marknadens behov. Vad vill marknaden ha just nu? Satsa på att utveckla och sälja nya produkter! Många företagare vi möter inom Almi har samma utmaningar och tankar. Hur gör vi nu? Sverige är beroende av företag som vill växa. Därför är det viktigt att vi som företagsfrämjande aktörer möter upp behoven här och nu. Mötet med kunden närmar sig sitt slut. De är beredda att ta steget. En insikt som blev tydlig är att leda ett företag i tillväxt kanske inte alltid är vad man tänkt sig. Därför är det viktigt att redan från början tänka på hur stort och snabbt man vill växa. Vi bokar in nästa möte och de bestämmer sig även för att delta i en affärsutvecklingsgrupp för att bolla utmaningar och tankar med andra företagare i samma situation. Känslan av att kunna stötta denna företagare på sin tillväxtresa är stimulerande och meningsfull. Med rätt inställning och strategi kommer detta företag inte bara att växa utan också växa smart. Det kommer gynna dig och mig, Örebro län och hela Sverige. Foto Lars Hermansson Foto Kristina Aczél Nebron