Marknad 1
Travelista På spåret I detta nummer åker vi tåg i
tre världsdelar, samtliga resor med en air av svunna tider. Text Camilla Johansson Harz Railway På tal om historiska kopplingar, vad sägs om att tuffa fram bakom ett ånglok genom sagolika landskap, omgivna av berg, slott och pittoreska småstäder och byar? Den möjligheten finns i tyska Harz, där man hittar Europas längsta smalspåriga järnväg trafikerad av just ångloksdragna tåg. 25 ånglok och tio diesellok finns i tjänst för att ta passagerarna längs tre olika sträckor; Trans-Harz, som passerar Harzbergen och bjuder de resande på ett anslående natursceneri längs rutten, vägen via Selkedalen ska vara hela nätverkets mest romantiska spårsträcka och Brocken-spåret bjuder på en imponerande klättring där ångloket även stånkar fram vintertid med snön yrande runt fronten. Tågförbindelserna går från norr till söder över Harzbergen, men just turistdestinationen Brocken är så populär att detta numera kan ses som huvudlinjen. Det som dock skiljer Harz tåglinje från andra liknande linjer där man dammat av ånglok är att Harz ingalunda är ämnat att specifikt vända sig till turister eller vara en museetur, den är tvärtom det färdmedel på räls som finns till hand för de som bor längs färdvägen, något som ger en resa här en mer genuin känsla. När man stiger av vid en station så möts man av uniformerad stationspersonal och biljetter säljs ur biljettluckor, något som bara det kan vara en upplevelse i vår allt mer digitala tidsålder. Rovos Rail Med utgångspunkt från Pretoria i Sydafrika erbjuder Rovos Rail flera olika resor. Här kan man välja bland annat mellan att resa till Kapstaden och få uppleva Sydafrika som en hel värld i ett land, följa med på en tredagarsresa till Victoriafallen på gränsen mellan Zambia och Zimbabwe, en niodagars safariresa till Namibia eller kanske en golfsafari, även den på nio dagar, som för deltagarna till en rad olika golfbanor i naturskön miljö. Men som också erbjuder mycket för den som varken spelar eller vill titta på golf, som till exempel besök till botaniska trädgårdar eller bergsvandringar. Gemensamt för samtliga av resorna är att tågen har en air av en förfluten tid, och en luxuös sådan där vagnarna har en touch av den viktorianska eran. Med det följer också att det finns en klädkod på tåget; dagtid rekommenderas ”smart casual” och kvällstid är det mer formellt, kavaj och slips som minimum för männen och aftonklänning eller dräkt för kvinnorna. För att upprätthålla känslan av en förfluten tid finns varken tv eller radio på tåget. Däremot finns mindre bibliotek, telefoner och datorer som endast får användas i den egna sovkupén. Samtliga måltider serveras ombord på tåget och annonseras med hjälp av en gonggong. Transsibiriska Järnvägen Det sägs att om det är en episk tågresa man vill ha, så ska man åka med Transsibiriska järnvägen, tåget som färdas genom Rysslands, av utländska turister sällan besökta inre. Under färden från Moskva, där de flesta tågen på sträckan avgår från Jaroslavskij-stationen, till ändstationen Vladivostok, passerar man efter drygt 177 mil den officiella gränsen mellan Europa och Asien, vilken markeras med en vit obelisk. Den första större staden som passeras ligger dock cirka 40 mil från Moskva; Niznij Novgorod (ska inte förväxlas med Novgorod) som fram till 1990 hette Gorkij efter författaren Maksim Gorkij som föddes här, och staden går fortfarande under detta namn i de flesta tågtidtabeller. Niznij Novgorod är Rysslands femte största stad med cirka 1 270 000 invånare. Efter att man passerat staden Perm, och tidigare nämnda gräns mellan Europa och Asien, så är Jekaterinburg – Sverdlovsk i de flesta turlistor – i Uralbergen nästa stopp. I denna stad, grundad 1723, avrättades den siste Tsaren och hela hans familj 1918. Jekaterinburg är Rysslands fjärde största stad med 1,4 miljoner invånare. Härifrån går färden vidare genom södra Sibirien, och på vägen finns möjlighet att byta både till Transmongoliska järnvägen som tar spåret förbi Ulan Bator och Transmanchuriska järnvägen. Båda dessa har sin slutstation i Peking. Slutstationen Vladivostok, Österns härskare, ligger mycket riktigt i ryska fjärran östern och är resultatet av Rysslands längtan efter en hamn vid Stilla Havet, och grundades 1860. Drygt 928 mil från Moskva har man, förutom det storslagna landskapet, också passerat Bajkalsjön under resan. 58 Marknad Foto David Brossard Foto Jack Wickes Foto Gerald Friedrich