Hemma i HSB 1
DILEMMAT STÖRNINGSÄRENDE ”Störande fester i gemen
samhetslokalen” Vi har en gemensamhetslokal som medlemmar får hyra för privata tillställningar. Efter klockan 22.00 ska det vara tyst, men de som hyr lokalen respekterar inte det. Jag har påtalat problemet för styrelsen, som inte verkar bry sig. Det kan tyckas som en uttjatad fråga, men oftast handlar det om systematiska störningar från en enskild medlem. Här är det olika medlemmar som stör varje gång. Vad ska jag göra? EXPERT: EVA SÖRQVIST, FASTIGHETSJURIST PÅ HSB RIKSFÖRBUND BERÄTTAT FÖR: MAGNUS CARLSSON ILLUSTRATION LINNEA BLIXT I de allra flesta störningsärenden är det en specifik person som stör. Då bör man som medlem i första steget säga till den som stör, vilket ibland kan lösa problemet. Om störningarna ändå fortsätter bör man vända sig till styrelsen som kan skicka en skriftlig uppmaning till bostadsrättshavaren om att sluta. Om störningarna inte upphör efter det, kan nyttjanderätten till lägenheten anses förverkad och en uppsägning kan ske. Eva Sörqvist, I det här fallet är det olika personer som stör varje gång, vilket gör att problemet måste hanteras på ett annat sätt. Det är en fråga för styrelsen. Det finns gränsvärden för hur mycket ljud man ska stå ut med i sitt boende, och om nivåerna är för höga är styrelsen skyldig att agera. Om man som i det här fallet tagit upp problemet med styrelsen utan resultat står man inför en lätt besvärlig situation, för det finns ingen instans dit man kan överklaga en styrelses beslut eller agerande. Men det finns några saker man ändå kan testa. Om man bara pratat med en specifik styrelsemedlem kan man först och främst prova att tala med en annan för att se om responsen blir annorlunda. Jag brukar också rekommendera att man pratar med den HSB-ledamot SÅ SKA STYRELSEN AGERA VID STÖRNINGAR 42 HEMMA I HSB 5.2016 fastighetsjurist på HSB Riksförbund. som finns i varje styrelse. HSB-ledamoten har precis samma funktion som övriga styrelsemedlemmar, men hen har oftast större erfarenhet från styrelsearbete och har kanske varit med om en snarlik situation i någon annan styrelse. Det kan också hjälpa att prata med grannarna för att se om fler upplever samma problem. Då kan man tillsammans vända sig till styrelsen för att på så vis få ett större genomslag för den aktuella frågan. Slutligen kan man ”Det kan också hjälpa att prata med grannarna för att se om fler upplever samma problem.” också agera i samband med årsstämman. Om man upplever att problemet är för stort och att styrelsen inte agerar, kan man försöka rösta för att välja en annan styrelse. Man kan också lämna en motion om ärendet, men då måste man tänka på att komma med ett konkret förslag till beslut. Ett sådant förslag skulle till exempel kunna vara att lokalen inte får hyras ut efter klockan 21 eller att lokalen ska ljudisoleras. l Styrelsen bör först och främst ta kontakt med den som påstås störa. Det kan ju vara så att denne inte är medveten om att han/hon stör sina grannar. Därefter behöver styrelsen bilda sig en uppfattning om huruvida störningar förekommer och i vilken omfattning. Styrelsen kan sedan vid behov skicka en anmodan om att störningarna omedelbart måste upphöra. Kvarstår störningarna ändå kan styrelsen säga upp bostadsrättshavaren, som då kan tvingas flytta.