STT 1
STT Vecka 51 onsdag 19 december 2018 23 Heltidsme
ntorer ett lyft för Mogaskolan SVENLJUNGA Vid starten av höstterminen infördes ett nytt arbetssätt på Mogaskolans högstadium. Tre socialpedagoger arbetar nu på heltid som mentorer för varsin årskurs. – En win-win-situation, säger Per-Eric Örn, som är heltidsmentor för niorna. – På det här sättet har vi en möjlighet att se alla elever, och kommer åt problem i tid, säger han. Det nya arbetssättet minskar även arbetsbördan för de lärare som tidigare hade mentorsskapet vid sidan av sina undervisningstimmar. – Det har också underlättat mitt jobb, säger rektor Sofia Björklund. – Föräldrar tar nu första kontakten med mentorerna istället för med mig. Det Sofia Björklund ser som det mest positiva är att eleverna får en relation till en vuxen person i skolan som inte betygsätter dem. – Det är den stora grejen, säger hon. Heltidsmentorer är ett ganska nytt koncept, som de senaste två åren införts på ett antal skolor runt om i Sverige. På Mogaskolan kom idén kom upp i våras, och man åkte på ett studiebesök till Smålandsstenar, där man börjat med heltidsmentorer. – Vi tog det vi tyckte var bäst därifrån, och utefter det byggde jag upp ett arbetssätt som vi jobbar med nu, berättar PerEric Örn. Kanske blir det mindre förändringar framöver, men på det stora hela anser de att det fungerat mycket väl denna första termin. Heltidsmentorerna kan vara närvarande i korridorerna, fånga upp sådant som händer, och åtgärda eventuella problem direkt. Det är också lättare för föräldrarna att få tag på dem än att försöka nå en lärare mellan alla lektioner. Heltidsmentorerna har även hand om utvecklingssamtalen och berättar om elevens utveckling i stort. – Vi har också ämneseftermiddagar där föräldrarna träffar varje lärare, säger Sofia Björklund. Det nya arbetssättet har tagits väl emot av elever och föräldrar, säger de. – Det känns som föräldrarna sett vinsten med det, vi har fått bra respons. Själv är Per-Eric Örn, eller ”Perka”, som han kallas av eleverna, mentor för niorna, och vid ett besök i klass 9B hörs enbart positiva röster om det nya arbetssättet. – Perka är en sorts länk till alla andra lärare. Det är lättare att få tag på honom, och det funkar bra, är några omdömen. Än så länge finns heltidsmentorerna enbart på högstadiet. Sofia Björklund, rektor, och Per-Eric Örn, en av tre heltidsmentorer, tycker att det nya arbetssättet förbättrat arbetsklimatet på Mogaskolan. Eleverna Hanna Qvist, Ellamaja Högfeldt Johlbring, Hampus Sjöstedt, Ayman Alassiri, Tim Ranelöv och Assad Mohammed håller med. FOTO: KATARINA JOHANSSON – Men fungerar det som vi vill kanske det införs på mellanstadiet också, säger Sofia Björklund. Heltidsmentorer är inte det enda som görs för att förbättra arbetsmiljön på Mogaskolan. Fler planer finns, berättar PerEric Örn. – Vi vill förbättra läxhjälpen också, och har sökt statsbidrag för det. Det är många bitar vi jobbar med, som ska höja skolan och förbättra bilden av den. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Vad tycker ni om det nya arbetssättet? Mentorer • Som mentor är man en förbindelselänk mellan elever, skola och vårdnadshavare. • På Mogaskolan har man i höst infört konceptet med heltidsmentorer på högstadiet. • Varje mentor har hand om en årskus. Mentor för årskurs sju är Julia Enoksson, Amra Kundo är mentor för åttorna, och Per-Eric Örn för årskurs nio. Anja Kristoffersen 9B – Det är bra med heltidsmentorerna, de är bra på att lyssna. Emmy Klug 9B – Jag tycker det funkar bra. Lärarna får mycket mer tid, och det är lättare för oss att få tag på vår mentor. De har gjort Tranängskolans bästa poster TRANEMO Bäst på Tranängskolan kan Alma och Emilia titulera sig efter att ha gjort den bästa postern i Nobelmuseets tävling ”Spindeljakten”. För det fick de åka till Stockholm för någon vecka sedan. – Det kändes som att vi hade en bra poster. Vi var själva nöjda med den. Men vi trodde inte att vi skulle bli den bästa på skolan, säger Alma Eriksson i klass 8 gul A. Hon tillsammans med klasskompisen Emilia Lignell har tagit fram den poster som blivit framröstad till den bästa på Tranängskolan i Nobelmuseets tävling ”Spindeljakten”. – Alla tre klasser fick rösta fram sin klass bästa poster och sedan valde lärarna ut vår som vinnare av de tre, säger Emilia Lignell. För åttonde året är Tranängskolan med i Nobelmuseets projekt ”Forskarhjälpen” där tre åttondeklasser från skolan i år varit med och hjälpt forskare med att fånga in spindlar. Forskarna studerade sedan om spindlar som lever vid vattendrag utsätts för läkemedelsrester som finns i avloppsvatten. – Forskarna har verkligen kunnat använda elevernas resultat på ett adekvat sätt. Man har sett att spindlar innehåller mer läkemedel än vad man först trodde, säger matematik och No lärare Christina Lindqvist. – Det är rätt häftigt att tänka på att när vi blir äldre kanske de forskat fram något där dethär resultatet är med, säger Alma Eriksson. Som bäst på skolan fick tjejerna åka till Stockholm för två veckor sedan tillsammans med två lärare. De besökte nobelmuseet och gick på föreläsningar. Men de fick också träffa elever från övriga skolor i landet som deltagit i projektet. – Det var helt fantastiskt Emilia Lignell och Alma Eriksson fick åka till Stockholm för två veckor sedan. Där träffade de andra elever men också Alfred Nobel, eller i alla fall någon som skulle föreställa honom! FOTO: PRIVAT att vara med dessa två i Stockholm. De var båda ansvarstagande och ordentliga och vi hade det jättebra, säger Christina Lindqvist. Vad var det som gjorde att just den här postern vann? – De hade en bra rubrik, fin Postern med rubriken ”Vi måste spinna vidare” utsågs till Tranängskolans bästa i projektet ”Spindeljakten”. Tjejerna bakom postern är Emilia Lignell och Alma Eriksson i klass 8 gul A. FOTO: YLVA HIDENG bakgrundsbild och en väl genomarbetad text som stack ut. Här fanns allt helt enkelt, säger Christina Lindqvist. Tre olika skolämnen har varit engagerade i arbetet, No, svenska och bild. – Det är mycket roligare att göra ett arbete när man vet att det är på riktigt, det blir mer på allvar då, säger Emilia Lignell. – Och när det dessutom är en tävling så jobbar man hårdare också, säger Alma Eriksson. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com