Skepparguide Svensk 2023 1
Slussning Slussningen är helt klart en av de stör
sta upplevelserna under din resa på Göta kanal. Göta kanalbolags slussvärdar finns alltid på plats och sköter slussningen för din säkerhet. De kan även ge tips och råd om du har frågor om själva slussningen. Ni ansvarar dock själva för er båt och era tampar under slussningen. Därför är det viktigt att vara minst två personer ombord. Utrustning Fendrar på båda sidor och på olika höjd Det är viktigt att fendra av ordentligt på båda sidor av båten, annars finns risk att båten skrapas mot slussväggen. Sätt några fendrar lågt, så att de snuddar vattenytan, och några högre upp, så att de skyddar mot slussväggen. Rejäla och tillräckligt långa tampar Aktertampen ska vara 8–10 m och förtampen 12 m. Om du har segelbåt bör du dra tampen genom ett brytblock i fören och akterut, så att du kan ta hem på tampen med båtens vinsch. För segelbåtar bör därför förtampen vara 12 m plus den extra längd som behövs från fören till vinschen. Justera längden i första slussen så brukar det bli lagom i även i övriga slussar. Flytväst För er egen säkerhet bör alla ombord använda flytväst. Ramlar du i finns risk att du sugs ner av strömmarna som uppstår vid slussningen. Allmänt om slussning på Göta kanal • Sätt iland en person som tar emot och sköter tamparna. Det är alltid skepparens ansvar! • Motorn ska vara avstängd under slussning. • Båtar över 20 ton ska lägga fast runt pollare istället för ring. • För att utnyttja utrymmet på bästa sätt avgör slussvärden i vilken ordning båtarna ska gå in i slussen. Båtarna åker sedan ut i den ordning de åkte in. • Det är alltid slussvärden som manövrerar slussarna. • Av säkerhetsskäl förbehåller sig Göta kanalbolag rätten att avvisa personer som uppträder berusat, vid upprepade tillfällen brister i aktsamhet eller inte följer slussvärdens direktiv. Två undantag Sjötorp sluss 1, Sjöslussen När ni anländer till första slussen i Sjötorp, kan slussvärden hjälpa till med tamparna. Detta eftersom det är svårt att sätta iland en person på grund av de höga kajerna utanför slussen. I övriga slussar är det dock skepparens ansvar att själv sköta tamparna. Norsholms sluss I Norsholms sluss finns förtöjningskrokar infällda i slussväggen, samt fasta tampar att hålla i. Det innebär att samtliga i besättningen stannar kvar ombord under slussningen. Nivåskillnaden är max 0,8 meter. 26 | Slussning