Nöjesnytt Malmö 1
Nöjesnytt Malmö På krogen
Nöjesnytt Malmö Lars Winnerbäck
Nöjesnytt Malmö Depeche Mode DEPECHE MODE TILL MAL
MÖ ARENA I DECEMBER Senast Depeche Mode spelade i Malmö var i början av 2010. N Då var de aktuella med plattan ”Sounds of the Universe”. Nu, snart fyra år senare, den nionde december mer bestämt, återvänder de till skånsk mark och Malmö Arena med sitt trettonde studioalbum, “Delta Machine”, för att visa var skåpet ska stå. ya plattan, ”Delta Machine”, släpptes i mars i år. Skivan har i stort fått blandade recensioner – den brittiske morgon tidningsjätten The Telegraph hyllar den med ord som ”efter 33 år och 13 album, är elektrotrion från Basildon mästare av sci-fi synthrock-genren”. En annan tidning, Now Magazine, går ännu längre och menar att ”Depeche Mode har släppt den bästa skivan under hela sin karriär”. Musiktidningen NME, New Musical Express, är lite mer försiktiga och menar att ”Det är lätt att anklaga Depeche Mode för att ha avstannat i sin musikaliska utveckling sedan mitten av 90-talet – Delta Machine är ytterligare ett exempel på detta”. Men vare sig vad man tycker om bandets senaste alster, är det lätt att hålla med Q Magazine när de säger ”De är fortfarande här. Och de är fortfarande väldigt bra”. NYSKAPANDE SOUND Depeche Mode bildades för 33 år sedan, år 1980 i den lilla industristaden Basildon i England, fem mil öster om London. Bandets nyskapande och tidstypiska sound väckte snabbt nyfikenhet bland människor världen över. I maj i år ökade befolkningen i Basildon under några dagar då Depeche Mode-fans från hela världen vallfärdade till festivalen Bas 2013, en tillställning som anordnades i hemstaden till Depeche Modes ära. Under festivalen kunde hängivna fans åka runt staden med buss och det anordnades även särskilda utställningar dedikerade till bandet, en stor elektroscen och tre dagars livemusik från inhemska talanger så väl som band så som Heaven 17, Electro Kill Machine och Depeche Modes hyllningsband Speak and Spell. Festivalens organisatör och grundare Richard Sharpe är lyrisk när han beskriver konceptet för en lokal tidning: – Basildon är för Depeche Mode-fans vad Graceland är för Elvis-fans. De kommer hit för att se var bandlemmarna kommer från och var allting startade. LITE SMUTSIGARE, LITE RÅARE På ”Delta Machine”, vars sound beskrivs som lite smutsigare och råare än tidigare plattor, går det att höra vissa influenser från både The Knife och Fever Ray. Kanske inte så konstigt med tanke på att Christoffer Berg, som jobbat med de båda svenska banden, även medverkar på Depeche Modes senaste släpp. – Det var fantastiskt att jobba med Chris, han är så mycket yngre än vi och det var underbart att ha med sig en ung kille med så många idéer. Han är ett geni den pojken, han kommer att bli en riktigt stor producent en dag, sa Andy Fletcher, bandets keyboardist nyligen till TT Spektra. FRÅN GLAD ELECTROPOP TILL MÖRKARE TONGÅNGAR Depeche Mode, som betyder ungefär ”modenyheter” eller ”modebulletin”, fick sitt genombrott redan med sitt debut album ”Speak and Spell” från 1981. Då bestod bandet även av Vince Clarke som sedan gick vidare och startade Erasure. Den största hiten från ”Speak and Spell” är utan tvekan ”Just Can’t Get Enough” vars electropoppiga sound satte mallen för hur Depeche Mode kom att låta under en period. Men soundet ändrades ganska snabbt. I samband med Clarkes avhopp samma år, antog bandet ett mörkare sound som hörs redan på uppföljaren ”A Broken Frame” med låtar som ”See You” och ”Leave in Silence”. Detta sound kom de sedan att behålla under en större del av sin karriär där kulmen nåddes på plattorna ”Black Celebration” och ”Violator”. Den sistnämnda har, med låtar som ”Personal Jesus”, ”Enjoy the Silence” och ”Policy of Truth”, mer än en gång blivit utnämnd till bandets bästa skiva. EPILEPTISKA ANFALL, SAMMANBROTT OCH ÖVERDOSER När plattan ”Ultra” släpptes år 1997 var det många som höjde på ögonbrynen på grund av bandets förändrade, mer rockiga sound - något som de två första singlarna ”Barrel of a Gun” och ”It’s No Good” visade prov på. En stor orsak till att soundet hade förändrats så mycket, var att bandets producent, trummis och keyboardist Alan Wilder bestämt sig för att sluta. Åren innan skivan släpptes hade varit tunga för bandet, keyboardisten Andy Fletcher hade drabbats av ett sammanbrott, Martin Gore – kärnan i bandet och den som skriver majoriteten av bandets låtar – fick ett epileptiskt anfall till följd av tablett missbruk. Men allra värst ställt var det med bandets sångare, Dave Gahan. Dave hade missbrukat droger och alkohol i många år, och kulmen nåddes den 28 maj 1996 då han tog en överdos på det legendariska hotellet ”Sunset Marquis” i Los Angeles. Överdosen hade fått hjärtat att stanna – en av världens största rockstjärnor var kliniskt död. – Det finns ett ögonblick när hjärtat stannar och det är fullständigt svart. Då gör du ett val, eller någon gör ett val, om du ska leva. Jag var livrädd, jag trodde jag var odödlig, sa Dave Gahan i en intervju med svenska Café. På grund av omständigheterna var förväntningarna på skivan låga. Men, trots alla problem i bandet blev plattan ännu en försäljnings- såväl som kritikersuccé. GAMLA KLASSIKER SÅVÄL SOM NYARE TONGÅNGAR Efter ”Ultra” har Depeche Mode släppt ytterligare fyra skivor, varav ”Delta Machine”, som alltså kom i våras, är den senaste. Här hittar man bland annat de två nya hitlåtarna ”Angel” och ”Heaven”. Förutom 13 studioalbum har bandet släppt flera samlingsalbum; den senaste i raden, ”Remixes 2:81-11” kom för två år sedan. När Dave Gahan, Martin Gore och Andrew Fletcher äntrar Malmö Arena den nionde december kan man nog vara säker på att få höra både gamla klassiker såväl som nyare tongångar. Biljetter finns att köpa bland annat via Live Nation och Ticnet.se. TEXT: LOVISA FREDRIKSSON 14 | nöjesnytt
Nöjesnytt Malmö Jerry Williams
Nöjesnytt Malmö Månadens profil
Nöjesnytt Malmö Rock chic
Nöjesnytt Malmö Stickat & rutigt
Nöjesnytt Malmö Parka & rock
Nöjesnytt Malmö Håkan Brinck
Nöjesnytt Malmö Teknikprylar