KIA STORY 1
INNOVATION Målet är att ta fram däck som väger mi
ndre utan att säkerheten äventyras. SMARTA BILDÄCK LAGAR SIG SJÄLVA För att bilindustrin ska kunna tillverka mindre och mer miljövänliga bilar måste bildäcken bli lättare och smartare. Vad sägs om ett däck som lagar punkteringen själv? TEXT: MIKAEL SVENSSON D et har hänt en del på bildäcksområdet i form av nya däckdimensioner, förbättrat grepp och minskat rullmotstånd. Men det var med TPMS, däcksensorerna i ventilen som ger information om lufttrycket i däcken på en display i bilen, som däckbranschen tog steget in i den digitala världen. En resa som snart även kan ge oss information om mönsterdjup, värmeutveckling och om vi kör med för hög last. DET ÄR dock inom den traditionella däckteknologin som den mesta utvecklingen sker. I fokus står punkteringsskyddet. För även om reservhjulet blivit mindre, tar det för mycket plats och väger för mycket om bilarna ska vara små men ändå rymliga. Så då måste reservhjulet bort. Något som KIA STORY 1 2018 många tillverkare redan gjort. Kia har till exempel bara reservhjul kvar i en modell, Sorento. Däckindustrin jobbar framförallt med två lösningar för att de befintliga hjulen ska klara en punktering. Den ena är run flat-teknologin som innebär att däckstommarna görs så kraftiga att de klarar av att bära bilen en begränsad sträcka och med lägre hastighet. Men dessa däck blir dyrare, tyngre och klumpigare. Med ökat rullmotstånd ökar dessutom bränsleförbrukningen och det är inte en bra lösning miljömässigt. DET ANDRA ÄR tekniken seal inside. Det är en självvulkaniserande massa som sitter på insidan av däcket. När luften tränger in uppstår en kemisk reaktion som startar vulkaniseringsprocessen och däcket lagar sig självt. En teknik som inte påverkar rullmotstånd och miljö på samma sätt. Hårdare miljökrav och högre drivmedelspriser har fått biltillverkarna att driva på utvecklingen av lättare däck med mindre rullmotstånd. Ett sätt är att tillverka tunnare däck för att minska vikten. På minussidan hamnar då att däcken blir känsligare för stickskador. Ett lättare däck är också tunnare och det kan i vissa fall också påverka det ursprungliga mönsterdjupet, vilket naturligtvis inte får ske på bekostnad av säkerheten. Att tunnare däck får kortare livslängd är också en självklarhet. Därför tittar tillverkarna på hur de kan förfina tillverkningsprocessen så att däcken väger mindre. Det kan till exempel ske genom att stålet i däcket ersätts med mer kompositmaterial. Samtidigt strävar tillverkarna efter att däcken ska innehålla ännu mer miljöanpassat material. 19