KIA STORY 1
Gamla traditioner möter ny teknik. Gemensamt är o
mtanken om miljön. ”KIAS MODELL ÄR I RÄTT STORLEKSKLASS, I DEN FÅR MAN OCKSÅ PLATS MED PACKNING I TJÄNSTEN.” mellan jobbet och bostaden i Falun, säger Torbjörn Jalkenäs, produktionschef på Leksands Knäckebröd. Jag ville åka på el hela vägen och det kan jag nu. De testade olika laddhybrider, men fastnade för Kia. – Vissa föll bort direkt, säger Torbjörn Jalkenäs. Jag har långa ben och kör man 4 500 mil per år måste man sitta bra. Kia Optima hade också mer utrustning och var billigare. KIAS MODELL HAR marknadens längsta räckvidd på el av alla laddhybrider just nu. Räckvidden på upp till 6,2 mil passar Torbjörn Jalkenäs perfekt. Han pluggar in bilens laddmunstycke direkt i det anpassade eluttaget utanför kontoret när han kommer fram. När det blir dags att köra hem är batteriet fulladdat. – När våra tjänstebilar löper ut kommer vi att byta till laddhybrider, säger Peter Joon. Kias modell är i rätt storleksklass, i den får man också plats med packning i tjänsten. 22 Laddning pågår. – Tack vare kunder som Leksands Knäckebröd har vi ökat försäljningen till företag med 106 procent sedan vi lanserade den här bilen i augusti förra året, säger Mats Carlström, Key Account Manager Fleet, Kia Motors. NÅGON HELT ELDRIVEN bil är inte intressant för Leksands Knäckebröd just nu. – Det finns ingen med tillräckligt bra räckvidd. Kias plug-in hybrid har skattemässiga fördelar och lågt förmånsvärde. Det vinner alla på – företaget, föraren och miljön, säger Peter Joon, som vet hur man håller i plånboken, precis som sina anfäder och anmödrar. KIA STORY 1 2018