KIA STORY 1
I HUVUDET PÅ ALBIN ENGHOLM DOKTORAND PÅ INTEGRATE
D TRANSPORT RESEARCH LAB PÅ KTH I STOCKHOLM. Läs mer på sid. 10 om Kias satning på förarlösa bilar. ” Nu har vi chansen att tänka om helt och hållet när det gäller transporter” Ett glas bakom ratten, eller kanske en tupplur? När de självkörande bilarna tar plats på gatorna kommer vår bild av vad som egentligen är att åka bil att ställas på sin spets. TEXT OCH FOTO: PER WESTERGÅRD ALBIN ENGHOLM, doktorand på Integrated Transport Research Lab på KTH i Stockholm, försöker få grepp om hur de självkörande bilarna, som redan nu testkörs ute i trafiken, på sikt kommer att påverka miljön, trafiken och oss själva. – Självkörande fordon har en mängd fördelar, men risken finns att de inte löser våra miljöproblem, snarare förvärrar dem, säger han. Det kan bli så enkelt och bekvämt att beställa fram en varm och skön bil till dörren att vi kommer att åka mer bil än tidigare. Det skulle varken vara bra för hälsan eller miljön. Forskning pekar på att nio procent av den bilpark vi har i dag skulle räcka för att klara alla de transporter vi vill och behöver göra med bil. Men bilarna som rullar skulle rulla så mycket mer. Fördelen är att vi skulle kunna använda parkeringsplatser till något bättre, nackdelen är att trängseln på vägarna skulle kunna öka när en stor mängd bilar kör omkring tomma. – Även för oss som individer kan det bli en omvälvande förändring. Det är inte säkert att alla vill göra sig av med den egna bilen och i stället köpa transporttjänster, fortsätter Albin Engholm. KIA STORY 1 2018 För andra är en bil som sköter allt själv lockande. – Det är först när bilar helt säkert kan ta oss dit vi vill som tekniken kan ta det sista steget. Men den dagen kan vi både sova, surfa och ta ett glas bakom den ratt som inte längre finns. Dessutom kommer det att ta tid innan bilarna är helt självkörande och frågan är hur vägen dit ska se ut. Ska vi vänta in en bred publik lansering till dess att bilarna är helt autonoma eller ta utvecklingen nivå för nivå med mellanvarianter där föraren övervakar körningen för att kunna ingripa om det behövs? – Delvis självkörande bilar är sannolikt de farligaste, säger han. Risken är stor att den som inte kör aktivt kommer att tappa uppmärksamheten och inte hinna ingripa om något allvarligt händer. – Men visst är det en spännande utveckling, nu har vi chansen att tänka om helt och hållet när det gäller transporter för att bygga ett verkligt hållbart transportsystem. 39