Kingsize 1
Det som definierar mig är den där eran runt 94 nä
r Bay Arearap började dyka upp i skatefilmer… Du har jobbat med många artister inom genren, som Kaliffa, Ison & Fille och KRS One och är ett stort fan av musiken. Har du någon favorit-era? – Det som definierar mig är den där eran runt 94 när Bay Area-rap började dyka upp i skatefilmer och graffitiestetik dök upp i skategrafik-världen. Känns som att allt jag sysslade med smälte samman där i några år. Plus att jag var i en formbar ålder då. I det stora hela är det under 90-talsvågen jag var mest inne på hiphop, från tidiga 90-talets boom bap via gyllene eran till independentvågen i slutet på 90-talet. Hur började du jobba med design för artister? – När jag var yngre var många av mina vänner med i band eller ofta ute på klubben, så jag började göra deras flyers och affischer. När vi växte blev det också mer jobb. Att vara en social kille som gillade att festa gav mig också många vänner, vänner som senare blev bokare eller artister. Berätta hur du kom i kontakt med KRS One! – Det var genom ”Lövet” från Scratch, som bokade den första konserten jag gjorde postern till. KRS gillade den mycket och på något sätt kom dom fram till att jag skulle göra omslaget till hans nya skiva. Vad tycker du om statusen kring skateboard- och graffitikonst nu för tiden? Känner du av det faktum att båda kulturerna är mer accepterade nu jämfört med när du startade, att de blivit ”renare” och förlorat lite av sin energi? – Jag tycker det är kul att båda kulturerna växer. Även om det nu finns statsfinansierade graffiti-festivaler och skateboarding är med i OS kommer det alltid att finnas människor som målar väggar vid tunnelbanespåren och skejtar i parkeringsgarage. Det är inte en scen längre, det är många olika scener inom scenen. Hur kom du på idén med den här boken och vad vill fånga med den? – Jag har jobbat med Dokument Press från och till sedan tidigt 90-tal. Dom började som en av de första graffititidningarna (tidigare Underground Productions, reds anm) och utvecklades sedan till ett bokförlag. Jag har gjort massor av bokdesign för dom och vi är goda vänner. Under dessa år har dom gjort ett par böcker om specifika artister. För ungefär tre eller fyra år sedan frågade min redaktör Björn Almqvist mig om dom fick göra en bok om mitt arbete, men jag var inte intresserad. Jag tyckte det var en för stor grej och att jag inte var värd en egen bok. Sen frågade han mig två gånger om året tills jag till slut gick med på det. Jag är glad att han inte gav upp. Att göra en bok som samlar ihop mitt arbete är för mig ett sätt att försäkra mig om att det inte glöms bort. En av mina största rädslor är att min studio börjar brinna eller att någon bryter sig in och jag förlorar alla mina original. Nu vet jag att det mesta är samlat och sprids över hela världen. Hur har det varit att titta tillbaka på din karriär genom arbetet med den här boken? Har det fått dig att förstå din utveckling som konstnär bättre? – Ja absolut. Jag förstod också att jag har varit på samma bana sedan jag var 15 år gammal. Det är bara mediet som har förändrats. Jag kan se i vilket projekt jag lärde mig vissa tekniker eller hittade en ny pensel. Det är rätt coolt. NR 4, 3 2018 | KINGSIZE MAGAZINE 77 Slutligen, vilka råd skulle du ge till någon som försöker starta en karriär som illustratör? – Var social, lär känna mycket folk från olika livsöden medan du är ung. Det är dina framtida klienter. Lär dig grunderna, studera mästarna. Hitta din egen nisch, gör inget halvdant, ta alla chanser du får, ha kul när du gör det. Att göra en bok som samlar ihop mitt arbete är för mig ett sätt att försäkra mig om att det inte glöms bort. WWW.KINGSIZEMAG.SE