Kingsize 1
20 ÅR Redman ”Doc’s da Name 2000” (Def Jam Record
ings) Releasedatum: 8:e december 1998 Redman gav ut sitt fjärde album och höll i slutet på 90-talet en galen produktivitet utan att för den delen kompromissa med kvaliteten på rim och inspelning. Över hela 24 spår tog Reggie Noble med sig lyssnaren på en resa raka vägen till Brick City. Den minimalistiska produktionen hanterades framförallt av Erick Sermon och Redman själva. Råbarkad humor, teknisk briljans och den sköna session-vibben bidrar till att lyfta detta underskattade albumprojekt högt upp på listan över Redmans bästa skivor någonsin. Bästa låt / gäst / produktion: ”Jersey Yo!” / Pack Pistol Posse på ”Close Ya Doorz” / ”Keep On 99” Busta Rhymes “E.L.E. (Extinction Level Event): The Final World Front” (Flipmode / Elektra) Releasedatum: 15:e december 1998 Efter sologenombrottet och framgångarna med ”Woo Hah” följde Busta Rhymes upp med skivor på temat om världens undergång, inspirerad av katastrof-filmer och teorier på ämnet. Även om Busta sällan eller aldrig berört textmässigt så kompenserade han sedvanligt med originalitet och energi bakom micken. Behållningen på hans tredje soloalbum är annars solid produktion signerad Nottz, DJ Scratch och Rockwilder med flera. Bästa låt / gäst / produktion: ”Gimmie Me Some More” / Lord Have Mercy / ”Everybody Rise” DMX ”Flesh of My Flesh, Blood of My Blood” (Ruff Ryders / Def Jam) Releasedatum: 22:a december 1998 Bara sju månader efter debutalbumet följde DMX upp med sitt andra album. Den bedriften hade bara Tupac Shakur lyckats med tidigare, vilket gör Dark Man X till den enda levande rapparen att ha släppt två album under ett och samma år. Produktionstakten och Swizz Beatz tillintetsägande skapelser gjorde inget gott för kvaliteten på skivan över hela tjugo spår. Singlarna ”Slippin” och ”No Love 4 Me” har knappast etsat sig fast i våra medvetanden. Det här projektet borde ha stannat kvar på DAT-bandet inlåst i kassaskåpet…? Bästa låt / gäst / produktion: ”Blackout” / Jadakiss / ”Dogs For Life” Peanut Butter Wolf The Roots ”My Vinyl Weighs A Ton” (Stones Throw / Copasetik) Releasedatum: 18:e januari 1999 Den idag hyllade skivbolagsetiketten Stones Throw Records grundades 1996 av Peanut Butter Wolf, för att släppa postumt material med MC Charizma. Med tiden växte sig artistskaran allt större och artister som Lootpack, Planet Asia och Rasco kom att bli förgrundsfigurer under sent 90-tal, medan musik av J Dilla och Madlib fått störst genomslag på senare år. PNB anslog tonen redan i början av 1999 med ett ambitiöst projekt där de förstnämnda medverkade i sällskap av DJ-legendarer som A-Trak, Cut Chemist, Rob Swift, DJ Babu och Z-Trip med flera. Bästa låt / gäst / produktion: ”Styles Crews Flows Beats” / Planet Asia / ”Breaks Em Down” ”Things Fall Apart” (MCA / Geffen) Releasedatum: 23:e februari 1999 Philadelphia-gruppen The Roots anförda av Black Thought och Questlove spelade in deras mest hyllade projekt i samma veva som det nyformade kollektivet Soulquarians (D’Angelo, Erykah Badu, Common m.fl) skapade magi i Electric Lady Studios. Det liveinstrumenterade mötte mer konventionellt producerade spår, där både J Dilla och Scott Storch (!) fanns med i skapandeprocessen. Den sistnämnde stod bakom en av hiphophistoriens bästa kärlekslåtar, Erykah Badu-gästade ”You Got Me”, som prisades med en Grammy Award för ”Best Rap”. Bästa låt / gäst / produktion: ”You Got Me” / Erykah Badu / ”Dynamite” Eminem ”The Slim Shady LP” (Aftermath / Interscope) Releasedatum: 23:e februari 1999. När Dr. Dre fick upp ögonen för battle rap/punchline-fenomenet Marshall Mathers runt 1997-1998 var det bara en tidsfråga innan genombrottet var ett faktum. Efter att Slim Shady signade till Aftermath hann adept och mentor spela in ett fåtal låtar vilket sedermera kombinerades med trotjänarna The Bass Brothers skapelser. Trots kontroversiella texter och budskap omfamnades Slim Shady av hiphopvärldens lyssnare och manifesterar till dags dato själva likhetstecknet för teknisk briljans vad gäller MC-professionen. Spelningen i Stockholm i juli 2018, med hela 57.000 åskådare på plats, vittnar om hans otvetydigt stora betydelse inom hiphop över 20 års tid. Bästa låt / gäst / produktion: ”My Name Is” / Dr. Dre / ”Guilty Conscience” NR 4, 2018 | KINGSIZE MAGAZINE 91 WWW.KINGSIZEMAG.SE