Advokaten 1
advokatsamfundet GENERALSEKRETERARE / ANNE RAMBER
G En mer nyanserad bild av Medierna har i dagarna granskat asylprocessen. Utgångspunkten har varit förment bristande kvalitet hos de offentliga biträdena, samt att Migrationsverket saknar kontroll över standarden på de biträden som förordnas. Generaldirektören för Migrationsverket uttryckte oro över kvalitén på vissa ombud. Han krävde en kvalitetshöjning. Han tillade att hans farhåga inte i främsta rummet var hänförlig till advokaterna. Enligt min mening var generaldirektörens oro inte helt utan fog. J Jag har således stor förståelse för generaldirektörens bekymmer. Det finns anledning till bekymmer över kvaliteten hos vissa ombud i migrationsmål. Men detta är inte det enda bekymret. Jag hyser starka betänkligheter även mot agerandet eller bristen på agerande hos vissa handläggare på Migrationsverket. Likaså kan vissa utslag från migrationsdomstolarna starkt ifrågasättas. Alltsedan den nya lagstiftningen kom på plats har den kantats av problem. Det skall i rättvisans namn sägas att i de fall brister i handläggningen hos Migrationsverket påpekats från Advokatsamfundets sida dessa snabbt och effektivt tillrättalagts. Det förtjänar verksledningen respekt för. Jag kan inte se att det finns några motstridiga intressen mellan å ena sidan Migrationsverket och å andra sidan Advokatsamfundet när det gäller att skapa förutsättningar för den enskilde asylsökanden att få sin sak prövad på ett rättssäkert sätt inom rimlig tid. Den gemensamma ambitionen är en god och rättssäker asylprocess. Det fanns efter reformen stora balanser på Migrationsverket. Många handläggare med värdefull kunskap lämnade sina anställningar för att besätta platser på de nya migrationsdomstolarna. Detta innebar ett stort avbräck och bidrog till förseningar i handläggningen. Nu har dessa balanser i det närmaste försvunnit. Människor som kommer till vårt land såsom asylsökande är synnerligen utsatta. De har som regel lämnat allting bakom sig. De är ofta helt utblottade. De har inte sällan utsatts för tortyr, våldtäkt eller genomgått andra förnedrande upplevelser. Många av dem kommer från krigshärdar. De har mist nära och kära. De fruktar för sina barns och sina egna liv. Dessa personer har rätt till ett rättssäkert och effektivt bemötande av myndigheter, domstolar och advokater. De, om några, borde vara berättigade att företrädas av advokater som med hög etik och yrkeskunnande nitiskt och omsorgsfullt tillvaratar deras intressen. Jag påstår att den alldeles övervägande delen av de advokater som verkar inom detta område är särskilt medvetna om dessa krav och att de lever upp till dem. För att kunna leva upp till dessa höga anspråk krävs emellertid inte bara utbildning, kunskap och erfarenhet. Det krävs också tid. Verkligheten är dock sådan att offentliga biträden ofta inte får rimlig ersättning för den tid som erfordras för att på ett fullgott sätt tillvarata den asylsökandes rätt. Det finns många gånger inte möjlighet att, i enlighet med rättegångsbalkens föreskrift, med nit och omsorg tillvarata klientens rätt och att få skäligt betalt för detta. Den nya process- och instansordningen som infördes för snart två år sedan är en av de största reformer på detta område 4 ADVOKATEN NR 4 • 2008