Nordisk Sport & Fritidsmiljö 1
P ARK & UTEMILJÖ NYA CLEMENSTORGET I LUND nominer
at till Landskapsarkitektu Clementstorget. Foto: Johan Bävman Av Anette Wennberg N ya Clemenstorget i Lund kännetecknas av lummiga trädkronor, lekfull konst och färgglada paviljonger i jugendstil. Gestaltningen förstärker torgets unika karaktär och bidrar till både en trygg, robust och upplevelserik stadsmiljö. Nu har torget, som gestaltats av White Arkitekter, nominerats till Sveriges Arkitekters pris för bästa landskapsarkitektur. 2014 utlyste Lunds kommun en arkitekttävling för utvecklingen av Clemenstorget. White Arkitekter vann med förslaget ”Kontrapunkter” som likt en musikalisk kontrapunkt fl ätar ihop det gamla med det nya Lund. Den omgivande arkitekturen i jugendstil har tillsammans med lindarna och platanerna varit de främsta inspirationskällorna vid utformningen av det nya torget. Det märks både i konstverken, möblerna och barnens lekpaviljonger som förstärker torgets karaktär. – Vi är väldigt glada över att projektet blivit nominerat till Landskapsarkitekturpriset. Det vitaliserade torget vi ser idag är resultatet av ett gott samarbete med stadens landskapsarkitekt, Cowi, Kreera och konstnären Ebba Matz, säger Niels de Bruin, som är ansvarig landskapsarkitekt på White tillsammans med Anna Eklund. Det nya Clemenstorget, med dess placering intill resecentrum, fungerar som en välkomnande entré till staden, då det är det första och sista man ser när man besöker staden. Gestaltningen främjar liv, rörelse och mänskliga möten. Hindrande häckar, fasta gångar och murar har tagits bort ör att göra torget mer öppet och underlätta för människor att röra sig fritt över platsen. De öppna ytorna ger 38 NORDISK SPORT & FRITIDSMILJÖ 2 2022 större utrymme för torghandel, uteserveringar, sittplatser och ståbord för spontana möten och vila. Vinnaren av Landskapsarkitekturpriset avslöjas på Arkitekturgalan som äger rum den 7 april. Juryns motivering: Clemenstorget i Lund har fått en huvudroll i och med en nybyggd spårväghållplats, som gett liv åt ett tidigare slumrande läge. Flöden av människor till och från stationen förenas på ett lyckat sätt med intima vistelseytor, åtskilda av fi nt bearbetade övergångar mellan material och marknivåer. Torget är relativt oprogrammerat men ger plats åt ett fl ertal inslag. Det karaktäristiska