Advokaten 1
ör tio år sedan gick debattens vågor höga så snar
t upphovsrätten kom på tal. I Stockholms tingsrätt inleddes målet mot webbplatsen Pirate Bay. Samtidigt slöt såväl ledarskribenter på stora dagstidningar som riksdagsledamöter upp till försvar för den fria fildelningen, och en kraftigt reformerad upphovsrätt. I dag är tonläget annorlunda. Upphovsrätten är inte längre en het fråga i medierna eller hos opinionen, kanske delvis för att det numera vuxit fram lagliga tjänster för film och musik. Spotify och Netflix är bara ett par exempel, som används av allt fler. Det kan verka som att alla problem är lösta och allt är frid och fröjd nu. Men riktigt så lyckligt är det inte. Nya illegala fildelningssajter fortsätter att dyka upp, med ny teknik som gör lagstiftningen svårtillämplig. De nya lagliga tjänsterna, som betalar ersättning till rättighetshavarna, har också satt fokus på hur plattformar som Youtube och Facebook lockar besökare med samma material – men utan licenskostnader. PIRATERNA PROFFSIGARE Det är förstås omöjligt att exakt svara på hur omfattande den illegala uppladdningen, nedladdningen och strömningen av film och musik egentligen är i dag. Henrik Pontén, jurist och vd för företaget Rättighetsalliansen, ger sin beskrivning. – Läget för upphovsrätten är markant sämre än 2008. Ryktet om Sverige som en fristad för pirater har spritt sig över världen och lockat till sig olika typer av illegal, kommersiell verksamhet, säger han. Rättighetsalliansen upplevde en är betydligt mer välorganiserade och insatta i hur de ska tjäna pengar. Det är svårare att hitta dem, att veta var de befinner sig, var själva servrarna finns, och de uppstår hela tiden i en ny form, konstaterar hon. Kammaråklagare Anna Ginner är sedan snart tre år specialiserad på immaterialrättsmål. Hon tycker sig se samma tendens. Fildelningen har dessutom blivit allt mer internationell. – En del av de misstänkta verkar inte ha nån anknytning alls till Sverige. De har bara sett det som en bra plats att sprida sitt material på, förklarar Anna Ginner, som tror att Sveriges goda infrastruktur för internet och vår stora nätanvändning kan locka. NYA TJÄNSTER HAR KOMMIT 2016 gav regeringen i uppdrag till Patent- och registreringsverket att under tre år sprida information om de immateriella tillgångarna och deras betydelse. Som en del i arbetet har PRV tagit fram en film, riktad till allmänheten och kanske särskilt till unga, som ska belysa problemen med att strömma illegalt uppladdad film. Och behovet av information om ”Kulturministern ger 80 miljoner kronor för att missionera för ungdomar om upphovsrätt, med en jättedålig film. Jag tycker att man skulle ha reformerat upphovsrätten i stället, så att man bättre kan ta in andra parametrar.” jon karlung Henrik Pontén. topp för olaglig fildelning år 2015. Därefter har omfattningen minskat något, men det är fortfarande betydligt mer omfattande än 2008, Spotify och Netflix till trots, enligt Henrik Pontén. Verksamheten har med tiden också blivit allt mer kommersiell, även om den redan vid tiden för Pirate Bay-målet främst var inriktad på ekonomisk vinning, påpekar Henrik Pontén. Advokat Monique Wadsted företrädde filmbolagen i Hollywood under Pirate Bay-rättegången. Hon delar Henrik Ponténs bild av att det fortfarande finns stora problem. – Trots att vi har gjort nästan allt som går att göra, så förekommer olaglig fildelning fortfarande i väldigt stor omfattning, säger hon. Även Monique Wadsted upplever att fildelarna proMonique Wadsted. 30 30 fessionaliserats. – Jag skulle säga att de som ägnar sig åt pirateri i dag upphovsrätten verkar fortfarande vara stort. I en undersökning genomförd av PRV och Medierådet säger 33 procent av de tillfrågade tonåringarna att de inte känner till att upphovsmännen inte får betalt för illegalt uppladdat material. Enligt samma undersökning anser också endast var sjunde tonåring att det viktigaste när man väljer tjänst för strömning av film och tvserier, är att tjänsten är laglig. 66 procent av de tillfrågade sätter i stället kvaliteten främst, och 45 procent svarar att utbudet är viktigast. Jon Karlung, vd för internetoperatören Bahnhof, är trots detta kritisk till regeringens satsning på att informera om en upphovsrätt som i hans ögon är förlegad. – Kulturministern ger 80 miljoner kronor för att missionera för ungdomar om upphovsrätt, med en jättedålig film. Jag tycker att man skulle ha reformerat upphovsrätten i stället, så att man bättre kan ta in andra parametrar, som de allmänna principerna om samhällsutveckling, att nya tjänster kommer och att man får anpassa lagstiftningen till detta, säger Jon Karlung, som anser att man enbart ska satsa på att stävja grova, storskaliga, industriella upphovsrättsbrott, och vara tolerant när det gäller enskildas nätvanor. Jon Karlungs bild av verkligheten skiljer sig markant från de andra intervjupersonernas. För honom representerar upphovsrätten ett förlegat system, som olika intressen klamrar sig fast vid. Advokaterna har också fått ett eget intresse i att hålla fast vid regelverket, anser Karlung. ADVOKATEN NR 1 • 2018