Advokaten 1
bolagsjurister som hanterar de löpande frågorna.
När det gäller specialistkunskap och erfarenhet är jag dock övertygad om att advokatbyråerna kommer att vara av största betydelse även framöver, sammanfattar Peter Danowsky. Ytterst handlar ju upphovsrätten om hur vårt behov av kultur kan tillgodoses, menar Karin Cederlund. – Upphovsrättsligt skydd är helt avgörande för att det ska komma fram musik, film och annan kultur av kvalitet. För att skapa något av hög kvalitet krävs en investering, inte minst i tid. Den investeringen måste upphovsmannen få betalt för, säger hon. Och Monique Wadsted delar analysen: – Människor behöver berättelser och förströelse för att härda ut i detta hårda liv, säger hon och skrattar lite, innan hon fortsätter: – Vi måste bara hitta sätt att hantera ersättningsfrågorna på ett rimligt sätt i den digitala miljön. Jag tror också att vi är på väg att göra det, även om det finns en hel del frågor som ännu inte funnit sin lösning. ¶ kompetens i rättsväsendet annat land, medan det bolag som sköter annonseringen på webbplatsen verkar i ett tredje land. – Vi kan inte längre bara sitta i Sverige och utreda onlinebrottslighet, utan det är mycket kontakter med andra länder för att kunna utreda dessa brott. Det kan ta tid i vissa fall och är en av anledningar till att de här ärendena har lång utredningstid, förklarar Anna Ginner. Det blir också allt vanligare att de som misstänks och döms för brott inte alls har någon koppling till Sverige. Då behövs också hjälp med förhör eller utlämning. Anna Ginner tycker att dagens organisation på det stora hela fungerar bra, även om det ibland i perioder fattas utredare hos polisen. – Det som är det absolut värsta problemet är bristen på it-forensiker. Vi har väldigt mycket teknik. Kön hos it-forensikerna är en anledning till att våra utredningar ibland tar lång tid, säger Ginner. Ett annat problem enligt Anna Ginner är straffskalorna för upphovsrättsbrott. Maxstraffen, två års fängelse, är lågt satta både jämfört med andra länder och med jämförbara brott i Sverige, anser Ginner. – Det kan slå lite fel när man har följdbrott. Säg att man har drivit en stor och populär streamingsida och tjänat jättemycket pengar. Det som sedan görs med pengarna kan konstituera penningtvätt till exempel. Huvudbrottet kan då ge max två års fängelse, medan grovt penningtvättsbrott kan ge upp till sex år. Det blir jättesnett, säger Anna Ginner. I målet mot sajten Swefilmer var det precis detta som hände. Totalt dömdes gärningsmannen till fyra års fängelse, för brott mot upphovsrättslagen och grovt penningtvättsbrott. Problemet med straffskalorna kan dock vara på väg att åtgärdas. I en utredning som överlämnades i februari i år föreslår justitierådet Dag Mattsson att nya brottsbeteckningar införs och att brotten delas in i två ADVOKATEN NR 1 • 2018 svårhetsgrader. Straffet för upphovsrättsbrott eller varumärkesbrott av normalgraden föreslås bli böter eller fängelse i högst två år. Vid grova brott går straffskalan från fängelse i sex månader till sex år. Utredaren föreslår dessutom ändrade åtalsregler, så att åklagaren får väcka åtal för dessa brott när det är påkallat från allmän synpunkt. Förslaget remissbehandlas nu. SPECIALISTDOMSTOLAR FINNS Sedan 2016 hanteras de immaterialrättsliga målen också av specialiserade domstolar. Marknads- och patentdomstolen, belägen vid Stockholms tingsrätt, och Patent- och marknadsöverdomstolen i Svea hovrätt kom till när Patentbesvärsrätten och Marknadsdomstolen slogs ihop, och behandlar nu såväl tvister som brottmål inom immaterialrätten, konkurrensrätten och marknadsföringsrätten. Anna Ginner anser att de nya domstolarna fungerar bra. Dessutom underlättar det hennes och kollegornas arbete. – Det börjar bli och kommer definitivt att bli mer centraliserat, så att vi har förhandlingarna i Stockholm med Patent- och marknadsdomstolen, säger hon, men tillägger att i äldre mål får de fortfarande resa runt i landet. Även advokaterna är nöjda med de nya domstolarna. – Jag tycker att den fungerar jättebra. Det är effektivt och det känns som att kompetensen är hög. Jag trodde att det skulle bli bra, men det har slagit mina förväntningar, säger Karin Cederlund. Helt problemfritt har det dock inte blivit. Som så ofta vid uppdelning av områden mellan domstolar uppstår emellanåt gränsdragningsproblem, inte minst när en upphovsman skapat verk i anställningsförhållanden. – Det är ibland otydligt vad som är upphovsrättstvister och vad som är arbetstvister. Arbetstvister får enligt lagen inte handläggas av marknads- och patentdomstolen, förklarar Karin Cederlund. ¶ Karin Cederlund. Framtiden både hot och möjlighet för kulturskaparna – vänd! » 35 35