Advokaten 1
» Framtiden både hot och möjlighet för kulturskap
arna Även musikskaparna måste anpassa sig till det nya upphovsrättsliga landskapet. Men upphovsrättsorganisationen Stim har gott hopp om framtiden för musikbranschen. FOKUS: UPPHOVSRÄTTEN OCH NÄTET ���� blev ett rekordår för musikskaparnas upphovsrättsorganisation Stim. För första gången uppnåddes över 2 miljarder kronor i samlade royaltyintäkter, en ökning med 7 procent jämfört med året innan. Och snabbast växer intäkterna från musik överförd via nätet. Nätmusiken står nu för en tredjedel av Stims licensintäkter. Enligt Stims vd Karsten Dyhr berg Nielsen står upphovsrätten för Stims 86 000 anslutna musikskapare i dag starkare än på länge, inte minst tack vara de nya nätbaserade tjänster som vuxit fram. – Vi har haft en positiv utveckling siklyssnare”, och antydde att upphovsrätten spelat ut sin roll. Karsten Dyhrberg Nielsen påpekar att allmän kriminalisering av ungdomar knappast har varit Stims mål under processen. I stället, påpekar han, handlar det om att de organisationer som företräder upphovspersonerna ska ges möjlighet att förhandla fram bra licenser på de lagliga tjänster som växer fram, precis som man gjort med musiktjänsten Spotify. – En av utmaningarna för upphovsrätten är att hit”Vi har haft en positiv utveckling av såväl av såväl regelverket som politikens och allmänhetens förståelse för värdet av en stark upphovsrätt. Vi ser också att marknaden har anpassat sig under denna period, och affärsmodeller har byggts på en laglig grund. Det gör att förtroendet ökar för att marknaden fungerar även med en stark upphovsrätt, säger Karsten Dyhrberg Nielsen. För bara tio år sedan uttryckte ledande politiker att man inte kunde ”kriminalisera en hel generation av muSTIMS INTÄKTER 2017 Radio och tv Levande musik Bakgrundsmusik Online och nya medier Privatkopieringsersättning Övriga intäkter Utland Utland, fördelas av Stim* Mekanisering Summa Totala intäkter per område (tkr) 370 471 115 382 204 325 429 218 3 809 13 319 710 375 61 816 98 173 2 006 889 Andel 18,5 % 6 % 10,2 % 21,4 % 0,2 % 0,7 % 35 % 3 % 5 % 100 % * Avser intäkter där Stim fördelar ersättning på uppdrag av andra sällskap. regelverket som politikens och allmänhetens förståelse för värdet av en stark upphovsrätt.” karsten dyhrberg nielsen ta löpande förändringar, så att man hänger med i den verklighet som finns där ute. Det bästa exemplet är väl om vi just går femton år tillbaka och ser hur saker förändrades så snabbt att varken upphovsrätten eller den offentliga opinionen kunde följa med. Människor sa att upphovsrätten var ett problem för samhället. Sedan hann vi ikapp och fick en bättre situation, påpekar Dyhr berg Nielsen. Därmed inte sagt att alla frågor är lösta. Stim skulle exempelvis gärna se att ersättningsnivån från Spotify var högre. – Vi har bra avtal med Spotify i dag. Vi har fått till en bra ersättningsnivå, men tycker att den skulle vara högre och dessutom att de vi representerar skulle ha en större del av kakan, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, som berättar att upphovsmännen i dag får ungefär en fjärdedel av ersättningen till skivproducenterna. Han tillägger att Spotifys möjligheter att betala licenspengar också måste ses i ljuset av att tjänsten fortfarande konkurrerar med olagligt uppladdad musik på en rad sajter och plattformar. Det nya musiklandskapet har också påverkat villkoren och inkomstvägarna för musiker och musikskapare. – Man kan säga att affärsmodellerna förändras också för dem som skriver musik. Förr hade musiker till exempel en turné för att sälja skivor. I dag gör man i stället skivor för att sälja sin turné, fastslår Dyhrberg Nielsen. Stim kan också se att spellistor och hitlistor blivit allt viktigare, när radiolyssnandet minskat. Detta i sin tur gör det också svårare för ”smala” musikskapare att nå ut. – Vi ser att det är en koncentration av det vi betalar ut till dem som tjänar mest. Det försöker vi se över. Dels 36 36 ADVOKATEN NR 1 • 2018