Advokaten 1
Trots utmaningar är Stims vd Karsten Dyhrberg Nie
lsen hoppfull inför framtiden. STIM Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, är en upphovsrättsorganisation för musikskapare och musikförlag. Stim är en ekonomisk förening och representerar fler än 86 000 låtskrivare, kompositörer, textförfattare och förläggare världen över. genom att diskutera olika fördelningsmodeller för ersättningen, dels genom att i alla andra aktiviteter vi har arbeta för den kulturella mångfalden, förklarar Karsten Dyhrberg Nielsen. BÅDE HOT OCH MÖJLIGHET Förutom att tillvarata medlemmarnas intressen och säkra mångfalden arbetar Stim just nu också intensivt med den nya EU-lagstiftning som förbereds på upphovsrättsområdet, den så kallade copyrightreformen (se artikel på nästa sida). Reformen syftar till att fånga upp vissa frågor där det tidigare infosocdirektivet fungerat mindre bra. Till dem hör det faktum att stora plattformar som Youtube, Facebook och i någon mån Google tjänar pengar på upphovsrättsskyddat material, men inte behöver betala för detta. – Vi önskar att den nya lagstiftning som förhandlas fram ska ge en bra grund för att förhandla med de stora tjänsterna, så att man fördelar de värden som uppstår på marknaden, säger Karsten Dyhrberg Nielsen. Stims förhoppning är att direktivet ska tydliggöra att plattformarna har ett ansvar för det material som användare laddar upp, eftersom de faktiskt tjänar pengar på det. ADVOKATEN NR 1 • 2018 – Vi vill, och tycker det är rimligt, att upphovspersonerna ska få vara med och få sin del av det värdet. Det är inte tydligt i dag. Vi ser i förhandlingarna att det råder en rättslig osäkerhet om ansvaret. Det innebär att vi inte kan få den prissättning som vi menar är den rimliga, hävdar Dyhrberg Nielsen. Karsten Dyhrberg Nielsen hoppas förstås på ett positivt utfall i arbetet med copyrightreformen, även om det är svårt att i det politiska spelet veta hur förslaget ser ut just nu. I övrigt konstaterar han, att branschen självklart kommer att möta förändringar även i framtiden. – Utvecklingen med ökad globalisering och digitalisering ger fantastiska möjligheter för de svenska upphovspersonerna att komma ut på nya marknader och hitta nya sätt att skapa musik. Eftersom Sverige är ett mycket digitaliserat land har musikskaparna goda förutsättningar att kunna ta del av denna nya marknad. Exakt hur det kommer att kunna göras, det får musikskaparna utveckla själva. Utmaningen är att de också konkurrerar med hela världen, och ständigt ska anpassa sig till en ny värld. Framtiden är ett hot mot upphovsrätten, men också en möjlighet, sammanfattar Karsten Dyhrberg Nielsen. ¶ Copyrightreform ska modernisera immaterialrätten – vänd! » 37 37