Svensk Golf 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86 Hyllat av somliga. Sågat av an
dra. GIT är IT-systemet som kostade medlemmarna drygt 60 miljoner - och i dag delar Golfsverige. TEXT: TOBIAS BERGMAN FOTO: JOHAN SUNDQVIST S ignalerna från golfklubbarna runt om i landet är tydliga. Greenfeeintäkter- na sjunker, medlems spelet likaså och på många håll tycks en akut ekonomisk kris vara nära förestående. Magnus Lennartsson, intendent på Chal- mers GK utanför Göteborg, förstår knappt vad de pratar om. Hans bana är nära nog fullbelagd, har en 8o-procentig bokningsgrad varje dag mel- lan 8.00 och 17.00, samtidigt som greenfee- intäkterna har ökat markant jämfört med fjolåret. Förklaringen stavar han med tre bokstä- ver-GIT. - Utan det nya IT-systemet hade det ald- rig sett ut på det här viset. Skillnaden jäm- fört med förr är som dag och natt, säger han. Han berättar att Chalmers tidigare var en ganska stelbent och traditionell golfklubb med regler inhamrade i stentavlor. Medlem- mar fick boka starttid två dagar innan spel, gäster dagen innan och någon flexibilitet fanns över huvud taget inte. - Men med GIT har vi fått nya möjlig- heter att anpassa oss efter golfarna på ett helt annat sätt. Numera lägger vi ut alla starttider på nätet. Våra medlemmar kan boka två veckor innan de vill spela och gäster fem da- gar innan, eller två veckor innan om de spe- lar på lågfrekventa tider. Dessutom har vi möjlighet att använda oss av differentierad greenfee på ett helt annat sätt. Skulle vi ha gjort det innan vi fick GIT så hade vår per- sonal blivit galen, säger Lennartsson. Allt detta har, enligt Lennartsson, gjort Chalmers GK till en populär klubb att gäst- spela på. - Vi är ensamma i Göteborgsområdet om att lägga ut alla starttider på nätet. Att hitta en ledig starttid på nätet på någon annan klubb här omkring är som att spela på lot- to. Det ger Chalmers en konkurrensfördel, enligt Lennartsson. - Dagens människor vill kunna planera sin tid. Så varför skulle golfronden vara ett undantag? säger han. Magnus Lennarts son är den moderna ti- dens golfklubbsintendent, med hög IT-kom- petens, ambitioner att göra klubben mer tidsenlig och talar i termer som "kundvård" och "kundnytta". Därför är det kanske inte heller så konstigt att han uppskattar GIT och alla dess möjligheter på ett sätt som en person med lägre IT-kunnande inte skulle göra. - Jag känner mig ju väldigt trygg i själva grundsystemet och kan se möjligheter en del andra inte ser. Det är klart att det är svå- rare för en mindre insatt användare, säger Lennartsson. Egentligen kanske det inte är så konstigt att du hyllar GIT. Du har ju själv varit med och utvecklat systemet? - Nja, jag har bara varit med till viss del och suttit med i några referensgrupper. Jag har varit en röst bland många andra och inte kunnat påverka så mycket. Förstår du den kritik systemet fått från en del andra klubbar? - Visst finns det små saker som kanske borde ha varit annorlunda, men så var det med GK90 och GK96 (golfklubbarnas tidi- gare administrativa system, reds anm.) ock- så. Skillnaden är att många nu känner att vi har betalat så mycket för det och blir irrite- rade av den anledningen. Sedan kan jag hål- la med om att det går långsamt ibland och det måste förbättras, säger Lennartsson. HUR TYCKER DU ATT GIT FUNGERAR? "Min känsla är att det är ett system som är bra på alla sätt. Visst finns det en och annan tokig grej, men jämfört med GK96 är det sanslöst mycket bättre. Det stora klagomålet jag har är de långa svarstiderna." "Systemet är bra i det stora hela. Vi lägger ut alla tillgängliga starttider på nätet nu och jag upplever det som att det har blivit lugnare på kansliet och det hysteriska ringandet har minskat. Sedan finns förstås den kända problematiken med fakturering och liknande, men det ska ju förändras så småningom." "Jag tycker att funktionerna är helt okej, men segheten på svarstiderna är naturligtvis ett bekymmer som gör det jobbigt för oss i kansli och reception. Vi har lagt ut en stor del av våra starttider på Internet nu, men det används faktiskt inte i så stor utsträckning av våra medlemmar." SVENSK GOLF 8 2005 GIT är HYLLAT ROLF STEEN, KLUBBCHEF, HULTA GK EWA JOHNSON, KANSLIST A6 GK "Jag har jobbat här i 16 år och aldrig fått så mycket skäll av medlemmarna, eftersom de inte tycker systemet funkar. Själv anser jag att det borde ha testats bättre innan det släpptes ut till klubbarna, för det fungerar dåligt för att vara ett nytt system." OVE BOSTRÖM, INTENDENT TIMRÅ GK LISA STRÖMBERG, INTENDENT KLÖVSJÖ-VEMDALENS GK "Det finns vissa saker som är bra, men jag är väl inte jättenöjd. Faktureringsfunktionen TORD JANSSON, INTENDENT KÄVLINGE GK tycker jag är för bedrövlig och alldeles för komplicerad. Nu har det gått bra ändå, eftersom jag har dubbelkört med GK96, men det har blivit en del merjobb." 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156