Advokaten 1
Elisabet Dahlman Löfgren konstaterar att många sa
ker i advokatverksamheten rör sig om bedömningar där det inte är svart eller vitt. Men även där kommer AI i framtiden kunna spela en stor roll, tror hon. » – AI kan utföra vissa uppgifter snabbare och bättre än människor, arbeta oändligt många timmar och analysera större mängder information och data på kortare tid än vad människor kan, säger Sophia Lagerholm, head of digital & innovation på advokatfirman Delphi, och tillägger: – Men det är hur vi som experter sedan använder och tränar systemen som är avgörande för vad vi får ut av dem. Att datorerna är överlägsna i snabbhet, men också Sophia Lagerholm. i träffsäkerhet, visades tydligt av en undersökning genomförd av legal tech-bolaget Law Geek år 2018. Law Geek lät 20 erfarna amerikanska jurister granska ett antal kontrakt. Kontrakten innehöll totalt 30 olika juridiska svårigheter. Samma uppgift utfördes av ett AIverktyg, som använde sig av maskininlärning för att upptäcka nya mönster och exempelvis identifiera kritiska avtalsklausuler. Resultatet var nedslående för juristerna – och en triumf för legal tech-företaget. AI:n lyckades hitta 95 procent av de juridiska problemen. Genomsnittet för juristerna var 85 procent av problemen. Den stora skillnaden var dock tiden det tog. AI-programmet behövde 26 sekunder för sin granskning, medan juristerna i genomsnitt använde 92 minuter, för att komma fram till ett något sämre resultat än datorn. Samtidigt har AI-verktygen ännu vissa begränsningar. Elisabet Dahlman Löfgren, head of innovation and knowledge management på Mannheimer Swartling, pekar bland annat på att tekniken framför allt kan vara ett stöd när det finns tydliga svar: får vi patent eller inte, finns det skillnader i avtalen eller inte? – Men många saker i advokatverksamheten rör sig om bedömningar där det inte är svart eller vitt. Men även där kommer AI i framtiden att kunna spela en stor roll, tror Elisabet Dahlman Löfgren. En annan begränsning, som innebär att advokaterna inte behöver frukta att bli ersatta med robotar än på ett tag, är vikten av förtroende och sociala relationer i advokatrollen. – AI kommer inte, i vart fall inte inom en överskådlig framtid, att kunna skapa tillit, förstå socialt samspel och ersätta de viktiga personliga kontakterna mellan klient och advokat, säger Sophia Lagerholm, och tillägger att när det gäller allt annat är byrån öppen för de digitala verktyg som kan förbättra verksamheten. ”Det är väldigt stora investeringar innan vi vet exakt vad den kan och ska göra. Men det gäller alla plattformar, heter det bara legal tech så är det oerhört dyrt.” elisabet dahlman löfgren SKAPAR EGNA LÖSNINGAR Jim Runsten, CEO på advokatbyrån Synch, delar uppfattningen att mänsklig interaktion alltjämt är central för advokater. I övrigt vill han inte sätta upp några direkta gränser för vad AI kan göra. 42 42 Synch, som bildades 2014, har valt en lite annan väg in i AI-åldern än de övriga svenska advokatbyråerna och tagit fram egna AI-lösningar med hjälp av anställda utvecklare. – Vi är rådgivare till bolag i det här området, vårt fokus är tech och digital business, så det är extremt viktigt för oss att alltid hålla oss uppdaterade och à jour med teknikutvecklingen, förklarar Jim Runsten. Förra sommaren lanserades byråns första AI-lösning, Privacy policy check, som kontrollerar att en personuppgiftspolicy lever upp till alla krav i dataskyddsförordningen GDPR. Verktyget är gratis och finns tillgängligt på nätet. Byråns andra AI-projekt, som bedrivs med stöd från statliga innovationsmyndigheten Vinnova, är nu i slutfasen. Resultatet ska bli ett verktyg för att hantera dataprocessavtal, alltså avtal om överförande om personuppgifter. – Vi vill visa att man kan göra de här sakerna som advokatbyrå. Alla tror att det är så mycket restriktioner, men så är det ju inte. Målet är att positionera oss som en modern, innovativ och framåt advokatbyrå, säger Jim Runsten. ADVOKATEN NR 4 • 2019