Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK Terms of no use – användarvillko
ren Hur ofta läser du användarvillkoren som måste klickas i innan du kan börja använda streamingtjänsten online eller innan du kan uppdatera mjukvaran i din mobiltelefon? I många fall är användarvillkoren inte anpassade för den tänkta mottagaren – det vill säga en genomsnittskonsument av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten. Nya lagstiftningsåtgärder innebär att upprättandet av villkor av detta slag kommer att öka behovet av självreflektion hos avtalsförfattarna. F ramväxten av digitala tjänster och produkter har resulterat i att tjänstetillhandahållare i allt högre utsträckning tillämpar omfattande användarvillkor mot slutkunden. Det är idag ett vanligt fenomen att beställningen av en vara eller en abonnemangstjänst på internet förutsätter ett klick i en ruta om att säljarens licens eller användarvillkor accepteras. Till och med köpet av en ny dammsugare, klocka eller bil kan kräva att kunden godkänner ett licensavtal innan produkten kan tas i bruk. Utvecklingen har gått så långt att även ett köp av en enkel applikation till mobiltelefonen förutsätter att kunden ingår ett omfattande licensavtal, vars innehåll vida överstiger vad som är rimligt i förhållande till värdet av transaktionen. Till följd av den digitala utvecklingen – varigenom alltfler vardagsprodukter innehåller mjukvara och är uppkopplade mot internet (internet of things) – finns det risk för att omfattande användarvillkor av 64 PRESENTATION Stojan Arnerstål är verksam som IP expert vid Advokatfirman Vinge, där han arbetar med immaterialrätt och kommersiella avtal. Han är jur. dr och docent i civilrätt och har en bakgrund som akademisk forskare vid juridiska institutionen, Uppsala universitet, där han under flera år var föreståndare för institutet för immaterial-, marknadsoch konkurrensrätt (IMK). detta slag kommer att bli allt vanligare i framtiden. Det kan diskuteras vilken funktion alla dessa avtal fyller i praktiken. Hur vanligt är det till exempel att konsumenten som utför beställningen bemödar sig om att läsa villkoren? Om beställaren mot förmodan skulle läsa villkoren är det likväl tveksamt om denne har förmågan att ta till sig innehållet i villkoren, mot bakgrund av villkorens utformning och omfattning. SVÅRTILLGÄNGLIG INFORMATION I en undersökning som genomfördes 2015–2016 på uppdrag av EUkommissionen framhöll ca 70 procent av respondenterna att informationen som onlineplattformar tillhandahåller i sina användarvillkor är bristfällig och svår att förstå (Synopsis report on the public consultation on the regulatory environment for platforms, online intermediaries and the collaborative economy, EUkommissionen, 25 maj 2016). En intressant detalj i undersökning är att över 60 procent av näringslivsorganisationerna och företagen också ansåg att information som tillhandahålls i användarvillkor är otillfredsställande. Respondenterna efterlyste därför mer transparens, med kortare och standardiserade användarvillkor. Nyss nämnda undersökning geADVOKATEN NR 9 • 2019