Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK som aldrig blir lästa nomfördes
inom ramen för EUkommissionens projekt A digital single market strategy for Europe (COM[2015] 192 final), den så kalllade DSMstrategin, och är en del av en bredare analys av onlineplattformarnas roll i samhällsekonomin. En av DSMstrategins viktigaste målsättningar är att stimulera gräns överskridande ehandel inom EU för att förverkliga en digital inre marknad. Rådande avtalspraxis och konsumenternas misstro mot avtalsvillkor har identifierats som ett hinder mot sådan gränsöverskridande ehandel. DSMstrategin är alltså inte begränsad till upphovsrättsliga frågor, även om det är förslaget till ett nytt upphovsrättsdirektiv (direktiv [EU] 2019/790, ofta kallat DSMdirektivet) som tilldragit sig mest uppmärksamhet och debatt. NYA DIREKTIV PÅ KONSUMENTRÄTTENS OMRÅDE Nyligen har två nya EUdirektiv på ADVOKATEN NR 9 • 2019 konsumenträttens område antagits för att hantera de problem som rådande avtalspraxis ger upphov till. Den första rättsakten är direktiv (EU) 2019/770 om tillhandahållande av digitalt innehåll och digitala tjänster och den andra är direktiv (EU) 2019/771 om vissa aspekter om försäljning av varor – båda beslutade den 20 maj 2019. Det övergripande syftet med dessa direktiv är att tillhandahålla en hög nivå av skydd och förutsebarhet för konsumenter i EU, särskilt vid gränsöverskridande handel, samt att i övrigt underlätta för företag att utöka sin verksamhet i andra EUländer. Direktivet om digitalt innehåll är särskilt intressant, eftersom det tillämpas på avtal där en näringsidkare tillhandahåller ett digitalt innehåll eller en digital tjänst till en konsument. Tillämpningsområdet är därför omfattande, eftersom det avser till exempel onlineköp och prenumerationer på musik, film, dataspel, molntjänster, eböcker med mera (det finns emellertid vissa undantag för avtal om hälso och sjukvård, speltjänster och finansiella tjänster). Direktivet kommer att tillämpas på avtal där näringsidkare åtar sig att tillhandahålla digitalt innehåll eller digitala tjänster till konsumenter mot betalning. Betalningen behöver inte nödvändigtvis vara monetär, utan kommer också att avse situationer där innehållet är gratis men tillhandahålls mot att konsumenten delar med sig av personuppgifter, det vill säga att betalning sker indirekt genom att säljaren i utbyte erhåller data som kan kommersialiseras. Direktivet reglerar endast ett par begränsade frågeställningar, främst frågor om fel, dröjsmål och påföljder samt leverantörens möjlighet att göra ändringar av det digitala innehållet. Inom detta begränsade område är det emellertid fullharmonisering som gäller, vilket innebär DET KAN DISKUTERAS VILKEN FUNKTION ALLA DESSA AVTAL FYLLER I PRAKTIKEN. » 65