Boinsikt 1
BONYTT Nyckeln är tidig kontakt och nära samarbet
e År 2012 tvingades ÖBO göra 31 avhysningar. Ett år senare är siffran nere i 14. Annelie Johansson, chef för kravverksamheten på ÖBO, berättar om bakgrunden till minskningen. – Egentligen gör vi inte något nytt. Men det vi gör, det har vi intensifierat. Vi samarbetar närmare internt, med kommun och andra instanser. Vi tar kontakt med hyresgästen så tidigt som möjligt. Och vi uppmanar alltid hyresgästen att kontakta oss eller någon annan som kan hjälpa till. Att få en hyresskuld är ofta skamfyllt, något som man inte vill prata om. Men det kan hända oss alla, och det finns alltid hjälp att få. Blåbärssoppa med keso och digestive 1 liter blåbärssoppa 250 g keso 4 st digestivekex Gör så här: Värm soppan och häll upp i en termos. Krossa kexen grovt och packa i en burk. Servera soppan med en klick keso och kex. Husrs: Bärfläckar på kläderna? Få bort de förrädiska bärfläckarna genom att koka upp mjölk och lägg den fläckade delen i kastrullen. Låt ligga i cirka 10 minuter, lite längre om det är en stor fläck. Tvätta tyget och fläcken ska vara borta! Källa: Arla.se, Leila.se Fyra personer arbetar med kravverksamheten på ÖBO. Även om var och en har hand om enskilda ärenden, samarbetar man tätt ihop och håller en gemensam linje mot de hyresgäster man möter. Just mötet och dialogen är viktig för att hitta en lösning. – Personlig kontakt och dialog gör att hyresgästen känner sig sedd. Bemötandet är själva grundbulten, vi är aldrig dömande utan visar respekt och lyssnar, säger Annelie, som har en bakgrund inom socialtjänsten. Ensam är inte stark. Det gäller även ÖBO, som samarbetar med kommunens avdelningar för försörjningsstöd och budgetoch skuldrådgivning, socialtjänstens boendeenhet, kommunens psykiatri och den ideella föreningen Eksam för att hitta lösningar på hyresgästens problem. – Vi kan alltid slussa hyresgästen till rätt instans och rätt person. Vi ser att tidiga insatser ofta är till hjälp för att hyresgästen ska kunna bo kvar. Det är alltid målet. Vi är envisa och gör allt vi kan för att det ska bli så, säger Annelie Johansson. 9 Avhysning: När en hyresgäst av olika skäl inte kan bo kvar i sin bostad. Skäl till avhysning kan vara obetalda hyror eller störningar av olika slag.