KIA STORY 1
Köpenhamn och kontinenten är inte långt borta. Fr
ån Triangelns station tar det bara 12 minuter till storflygplatsen Kastrup. D 14 et tunna lagret av vit pudersnö far upp i en virvel från kajkanten i Västra hamnen och lägger sig som ett dammtäcke över de oroliga vågorna i sundet. Genom vindrutan blir det tydligt hur Kung Bore tagit både den sydsvenska staden och grannen Köpenhamn på andra sidan vattnet i ett hårt grepp. Skånsk vinter är lika med hård blåst och det märks tydligt när jag drar i aluminiumhandtaget för att öppna bildörren. Brr, hade hellre suttit kvar på det snygga och diskret mörkgrå förarsätet som för tillfället har ”rumpvärmen” påkopplad. Men nu ska fjärde generationens Kia Rio beskådas utifrån – hur mycket skiljer sig egentligen exteriören från tidigare versioner? Mycket visar det sig. Grillen har fått ett brett tigerbett och karossen är lång och slank. Strålkastarna skulpterar sig runt huv och kaross både fram och bak. Nya Rio är både längre, bredare och lägre än sin föregångare, och tillsammans med de 17-tums aluminiumfälgar som pryder hjulen blir designen på det här åket riktigt, riktigt snygg. Den här lilla pärlan kommer att stå ut i sin storleksklass även om Kia har många duktiga konkurrenter. Okej, dags att hoppa in i förarmiljön där svart pianolack och aluminium omfamnar instrument och dörrhandtag. I mitten på instrumentbrädan tronar det nya infotainmentsystemet som styrs av en sjutums pekskärm. Upplösningen på skärmen är knivskarp och det finns en mängd olika funktioner – dessutom går det att koppla upp Iphone mot systemet Apple Car Play och den är förberedd för Android Auto. Nu nöjer jag mig med gps:en som ställs in på grannstaden Lund och ser i bakrutan hur Malmös landmärke Turning Torso blir allt mindre när bilen glider iväg mot mer trafikerade ytor i staden. KIA RIO VILAR på ett helt nyutvecklat chassi där både köregenskaper och komfort ska vara mycket bättre än tidigare, enligt Kia. Det visar sig stämma. Nästan så att jag blir lite förvånad över hur bra bilen sköter sig både i stan och på motorvägen. Trots att det bara är 84 hästkrafter som utvecklas ur 1,25-liters motorn känns körningen riktigt sportig. Kanske låter jag mig luras av att jag sänkt sätet till lägsta nivån och därmed får mer vägkänsla? Det är lätt för var och en, oavsett kroppsbyggnad, att hitta en bekväm körställning i den här bilen. Nya Rio har verkligen en otroligt bra väghållning – och den här testföraren är en kräsen typ, så KIA STORY 1 2017