KIA STORY 1
Från ritbordet... ...till färdig modell. ”En bil
att bli kär i” TVÅ RÖSTER OM KIA STINGER AV CHRIS KLEINMAN GREGORY GUILLAUME chefsdesigner för Kia Europa. Vad utmärker Kia Stinger? – Det är inte en enda sak, utan hur allt fungerar tillsammans, proportionerna, balansen och harmonin. Från den låga taklinjen, de kraftfulla skuldrorna, ”colaflaska”-midjan till silhuetten och de komplexa LED-strålkastarna. Stinger följer Kias övriga designfilosofi med bland annat den kända tigernosgrillen, men fastbackutseenden gör att proportionerna blir väldigt sportiga. Vilka är Stingers förebilder? – För mig är det en tidig 1970-tals Maserati Ghibli, en av de mest eleganta och raffinerade sportbilarna någonsin. Vi ville förmedla andan av 1970-talets ikoniska Gran Turismo- bilar som, precis som för Stinger, handlar om överdådiga, eleganta fordon och prestanda. Vad ska Stinger signalera formmässigt? – I ett ord: passion. Den är vår passion på Kia och det är vad vi vill att folk ska känna när de ser den. Vi har fått så mycket beröm för bilen och den revolutionerar sättet människor ser på Kia. Det är en bil att bli kär i. KIA STORY 1 2017 ” Stinger visar att vi kan leverera” VÉRONIQUE CABRAL produktchef för Kia Motors Europa. Hur ser Kia Stingers målgrupp ut? – Jag tror inte man kan peka ut en speciell målgrupp för Stinger. Bilen vänder sig till alla som blir entusiastiska när de ser den. Skiljer sig målgrupperna åt i olika europeiska länder? – I huvudsak är målgruppen för Stinger densamma i alla länder. Det är därför vi erbjuder en rad alternativ för konsumenterna, med tre olika motorvarianter och både bakhjuls- och fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrift är ett viktigt försäljningsargument i länder som Sverige som har en hel del snö. Men Stinger är en global bil och vänder sig helt enkelt till alla som känner en passion för den. Vilken del av bilen är du personligen mest stolt över? – Svårt att säga, men bara det faktum att vi har den med i vår portfölj överhuvudtaget gör mig stolt. Stinger visar vad vi kan göra och leverera när det gäller kvalitet, design, prestanda och köregenskaper. Den är som grädde på moset. 29