KIA STORY 1
13.45. Anländer till Hamngatan, en av Stockholms
alla gator där trafiken begränsats. 13.30. Per Halleskog försöker hitta lösningar som får trafiken runt Sergels torg att flyta någorlunda smärtfritt. 11.45. Varje trafikavstängning planeras in i minsta detalj. FÖRETAG TJÄNSTEBIL Miljötänk styr tjänstebilsval – Vi kör mycket i stan och för att påverka miljön så lite som möjligt är hybriden Kia Niro ett givet val, säger Per Halleskog, vd för Halle skogs TA-planer och Etableringar. TEXT OCH FOTO: PER WESTERGÅRD 44 06.30 De fem anställda på Halle skogs TA-planer (trafikordningsplaner) och Etableringar AB kliver in på kontoret i Solna. Inte för att de egentligen måste börja så tidigt, utan för att de vill slippa sitta i bilkö på morgonen. Trängas i Stockholms trafiken kommer de att få nog av senare under dagen. Halleskogs hjälper sina kunder – både stora och små företag – med ansökningar om att stänga av hela eller delar av vägar. Det kan vara vid ett bygge, när någon ska gräva en grop i gatan eller bara ställa upp en container. – Tyvärr får vi sällan applåder, men jag lovar att vi anstränger oss för att det vi gör ska märkas så lite som möjligt, säger Per Halleskog, vd för företaget som bär hans efternamn. Under de första timmarna, när morgonrusningen är som värst, stannar Per och hans anställda vid sina datorer. Då gör de ritningar för var vägskyltar ska stå, klurar på var tillfälliga trafikljus ska sättas upp eller fyller i en tillståndsansökan. KIA STORY 1 2017