KIA STORY 1
13.50. Trafikomläggning på Regeringsgatan. 11.30.
Inspektionsdags i Sollentuna. 14.45. Resultatet av dagens mätningar och kontroller ritas in på kartan. 09.30 Morgonrusningen är över och det är dags att lämna kontoret. Per hoppar in i sin nyinköpta Kia Niro. Ett val som han anser var ganska givet, inte minst eftersom Kia Niro är en miljöklassad hybrid. – Eftersom vi kör mycket i stan vill vi påverka miljön så lite som möjligt för dem som bor där. Dessutom gillar jag att den har en dubbelkopplingslåda. Den ger en bra körupplevelse. 11.00 Uppdraget på förmiddagen är att undersöka förutsättningarna på ett par platser där framkomligheten för trafikanter kommer att begränsas. I ett fall handlar det om ett byggföretag som vill ställa upp en mobilkran på en gata och i ett annat om byggbodar som ett företag vill ställa på vägbanan. – Hur liten begränsningen än är måste vi anstränga oss för att allt ska fun gera. Ibland ser vi direkt att den väg som kunden vill stänga av inte kommer att få tillstånd till det, störningarna i trafiken blir helt enkelt för stora. Då KIA STORY 1 2017 gäller det för oss att hitta fungerande alternativ, säger Per Halleskog. Andra gånger handlar det om gigantiska byggen som måste planeras in i minsta detalj. Ett sådant är området runt Sergels torg i Stockholm. Där har framkomligheten varit begränsad under flera år, och det kommer bara att bli värre under de kommande åren. 13.00 Per Halleskog rattar sin vita företagsstrajpade Niro till Oxtorgsgatan i centrala Stockholm för att kontrollera om det kan vara en alternativ väg för de bussar som snart inte kan köra på Hamngatan. Den stora frågan för dagen är om ett antal refuger måste plockas bort för att bussarna ska kunna ta sig fram. Dessutom måste frigången under en bro kontrollmätas. – Vi kan inte påverka att det byggs men vi gör allt vi kan för att hitta lösningar som fungerar för alla parter, inte minst för vanliga trafikanter. Men det är inte alltid lätt. 14.00 Dags att rulla tillbaka till kontoret. Alla observationer och mätningar från dagen ska ritas in på kartor. 15.00 Arbetsdagen är över och det är dags för Per och hans kollegor att köra hemåt. – Kia Niro är en positiv bekantskap, den är både lättmanövrerad i stan och bekväm när jag kör längre sträckor. Ska jag sammanfatta det kort så har jag fått väldigt mycket bil och hög kvalitet för pengarna, säger Per innan han skyndar sig iväg. Även nu vill han slippa köer. Halleskogs TA-planer och Etableringar AB Verksamhet: Trafikkonsulter, hjälper kunder med tillstånd för trafikavstängningar. Antal anställda: 5. Antal tjänstebilar: 5 varav en Kia Niro och en Kia Picanto. 45