KIA STORY 1
I HUVUDET PÅ CATHARINA ELMSÄTER-SVÄRD ORDFÖRANDE
I FORSKNINGSPROJEKTET DRIVE SWEDEN. TIDIGARE INFRASTRUKTURMINISTER. ” Bättre miljö och mindre trängsel med självkörande bilar” För Catharina Elmsäter-Svärd är inte den stora grejen att bilarna kan köra själva, utan att de kan lösa problem. – SJÄLVKÖRANDE bilar ger oss en möjlighet att se på mobilitet på ett helt nytt sätt, och först när vi sätter in dem i ett större sammanhang blir det riktigt intressant. Då kan vi hantera en rad svåra utmaningar, inte minst klimat- och miljöproblem men även framkomligheten i våra växande städer. Catharina Elmsäter-Svärd är ordförande för forskningsprogrammet Drive Sweden där näringsliv, myndigheter och universitet samarbetar KIA STORY 1 2017 för att utveckla automatiserade transporter. Hennes vision är att vi inte ska äga bilar, utan köpa resor. När vi ska iväg beställer vi en bil i exakt den storlek vi behöver och så dyker den upp utanför porten. Vi hoppar in, lutar oss tillbaka och låter oss transporteras säkert till den adress vi har angett. – Genom att vi inte har egna bilar kommer de bilar som finns att utnyttjas bättre, trängseln i trafiken minskar, samtidigt som vi kan göra något vettigare av alla våra parkeringsplatser. En stor del av tekniken finns och fungerar. Det som återstår, innan bilarna kan rullas ut till konsumenter, handlar mer om juridik. – Det svåra är inte att få till ett regelverk kring de helautomatiserade bilarna, dem har flertalet biltillverkare lovat att ta fullt ansvar för om det händer en olycka. Nu tittar vi på vad som gäller för de bilar som är delvis självkörande. För om föraren hela tiden måste vara beredd att ta över ratten – vem är då ansvarig? Hon tror att vi om ett antal år inte kommer att tänka så mycket på att vi sitter i en bil. Snarare att vi sitter i en dator. – Det som oroar är risken för att bilarna ska bli hackade. Därför måste vi aktivt arbeta för att skapa säkra system. PER WESTERGÅRD 9 SAMIR SOUDAH