Advokaten 1
Nyheter fler målsägandebiträden vid relationsbrot
t handläggningen av brott mot vuxna har förbättrats, men utredningarna vid brott mot barn har fortfarande brister. det visar en rapport från Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i göteborg. myndigheten har granskat handläggningen av vålds- och sexualbrott i nära relationer mellan personer över 15 år samt vålds- och sexualbrott mot barn. Undersökningen konstaterar att handläggningstiderna vid brott mot barn är långa. enligt utredarna bör åklagarna i större utsträckning begära målsägandebiträde för vuxna, och för barn målsägandebiträde eller så kallad särskild företrädare. vittnesplikten för advokater återställs? År 1998 utvidgades vittnesplikten för bland andra advokater som inte är försvarare och deras biträden. advokater blev därmed skyldiga att vittna i vissa brott mot underåriga. År 2006 utvidgades vittnesplikten till att avse också bland annat brott för vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år. tidigare var vittnesplikten för dessa huvudsakligen begränsad till mål om brott för vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år. avsikten var dock att dessa två reformer endast skulle omfatta personal inom hälso- och sjukvården samt socialtjänsten. regeringen föreslår nu i en lagrådsremiss att vittnesplikten för advokater som inte är försvarare och deras biträden återställs till vad som gällde före år 1998. Läs mer www.regeringen.se rekordmånga mål hos sCC intresset för skiljeförfarande vid stockholms handelskammares skiljedomsinstitut, scc, var större än någonsin förra året. Under 2009 inkom 215 nya mål, vilket är en ökning med 39 mål, eller 22 procent, enligt scc:s statistik. 6 migrationsverket: Rättsligt ställningstagande klargör om biträden efter kritik från både jo och advokatsamfundet tydliggör nu migrationsverket att offentliga biträden ska förordnas så snart det finns risk för avslag på asylansökan. ett steg framåt, tycker advokatsamfundet. I ett rättsligt ställningstagande, som presenterades i februari, klargör verkets rättschef att offentligt biträde enligt huvudregeln i 18 kap. 1 § utlänningslagen ska förordnas så snart det framkommer omständigheter som medför att utlänningen kan komma att avvisas eller utvisas. Följden kan bli att offentligt biträde ska förordnas tidigare än vad som tidigare gällt. Det rättsliga ställningstagandet är bindande för samtliga medarbetare på verket. Advokatsamfundet har kritiserat Migrationsverkets projekt Kortare väntan, för att offentliga biträden förordnas allt för sent i asylprocessen. Under vintern kritiserade också JO verket av samma skäl. Advokatsamfundet har fått tillfälle att lämna synpunkter på ett utkast till ställningstagandet. Vissa av synpunkterna har tagits tillvara i utkastet, men inte alla. – Detta är ett positivt steg i rätt riktning som vi välkomnar. Men fortfarande finns det situationer där verket till skillnad från samfundet inte anser att biträde behöver förordnas. Vi är heller inte helt överens om när under utredningen biträdet bör förordnas, säger Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg i en kommentar. UB Läs mer läs det rättsliga ställningstagandet på www.advokatsamfundet.se Föräldrarna behöver inte ha varit vårdslösa för att bli skadeståndsskyldiga enligt lagförslaget. Föräldrar kan bli skadeståndsskyldiga för barnens brott trots hård kritik från bland annat advokatsamfundet planerar regeringen förändringar i skadeståndslagen, så att föräldrar får ett större skadeståndsansvar för barns brott. I en lagrådsremiss föreslår regeringen att vårdnadshavare ska bli skadeståndskyldiga för vissa skador som deras barn orsakar genom brott. I dag har föräldrar i princip inte något ansvar för att ersätta skador som deras barn orsakar. Det föreslagna skadeståndsansvaret gäller person- och sakskada och skada genom kränkning. Föräldrarna behöver inte ha varit vårdslösa för att bli skadeståndsskyldiga. Skadeståndsansvaret ska inte kunna bli högre än en femtedel av prisbasbeloppet för varje skadehändelse. Det motsvarar med årets prisbasbelopp 8 480 kronor. LagÄndringarna föreslås träda i kraft den 1 september 2010. Advokatsamfundet avstyrkte i sitt remissvar förslaget om utökat skadeståndsansvar. Advokatsamfundet ifrågasatte starkt om ett skärpt skadeståndsansvar skulle ha någon inverkan på ungdomsbrottsligheten. Dessutom konstaterade Advokatsamfundet att förslaget innebär att en helt ny ansvarsgrund införs, och menade att det måste finnas starka skäl för att införa en sådan ändring. Sådana skäl finns inte, enligt Advokatsamfundet. Samfundet nämnde också andra principiella skäl för att avstyrka förslaget. UB, MA Advokaten Nr 2 • 2010 Foto: pia hansen