Advokaten 1
Nyheter advokat i framtiden Sociala medier föränd
rar juristernas vardag de sociala medierna utmanar traditionell juridisk verksamhet på flera sätt – men de skapar också möjligheter för advokater och andra jurister att nå ut med sin information och sitt budskap. Advokat i framtiden ett projekt för biträdande jurister och yngre advokater De sociala medierna är redan i dag en mäktig kraft i samhället. Om Facebook hade varit ett land hade det varit världens fjärde största, räknat till antalet medborgare, förklarade Mårten Schultz, jur. dr och docent i skadeståndsrätt vid Stockholms universitet, som talade vid januari månads lunchseminarium i Advokat i framtiden. Facebook är bara ett exempel på de nya medierna som fått ett snabbt genomslag. Bloggar och Twitter är andra fenomen som redan påverkat debatten. Hela den så kallade FRA-debatten startade på allvar i bloggar, ett fenomen som beskrivits som en ”bloggbävning”. Men det är inte bara den rättspolitiska debatten som kan påverkas av vad som händer i bloggosfären och på Facebook. Enligt Mårten Schultz ser vi redan i dag exempel på hur sociala medier påverkar den rättsliga processen i enskilda uppmärksammade fall, som rättegången mot The Pirate Bay. Inför en rättegång spreds skvaller och information snabbt. – Informationsspridningen är intresseskapande, men potentiellt stressande för rättsväsendets aktörer, konstaterade Schultz. pirate bay-rÄttegÅngen var enligt Schultz som en Kiviks marknad, med gycklare och teveteam från hela världen utanför tingsrätten. Under förhandlingarna rapporterades det direkt från rättssalen. Efter rättegången blev det sedan tydligt att de sociala medierna kan fungera som en snabb kanal för drev mot rättsprocessens aktörer, ett drev som bland annat ledde till mordhot mot en advokat. Pirate Bay-rättegången fick politiska konsekvenser, när Piratpartiet kom in i EU-parlamentet strax efter rättegången, påpekade Mårten Schultz, som också menar att man inte kan utesluta att de sociala medierna faktiskt påverkar rättskipningen – Det kan låta mest negativt det här. Men det finns också möjligheter, sa Mårten Schultz. Han gav flera exempel på nyttan av sociala medier: de kan ge juristerna möjlighet att tala till punkt och ge en mer rättvisande bild än den som förmedlas av journalister. För advokatbyråerna erbjuder de möjligheter att marknadsföra ens varumärke och att företräda klienten på bästa sätt. – En fullservicebyrå bör medverka och delta i de sociala medierna. Den behöver också kompetens i hur man bemöter drev på Internet, ansåg Mårten Schultz. Mårten Schultz är själv Mårten Schultz i enskilda mål. För hur ska man kunna garantera att domstolen står alldeles oberörd av de stora drev som kan uppstå? Teknikutvecklingen har också gjort det enkelt att streama och sända ut både ljud och bild direkt, vilket gör fotoförbudet i rättssalen svårt att upprätthålla. de soCiaLa medierna drar offentlighetsprincipen till dess spets. Ingenting blir hemligt längre, konstaterade Schultz. skapare av Juridikbloggen, där han och andra jurister skriver om och kommenterar aktuella juridiska frågor. – Jag ville få ut det som annars inte får en chans att komma ut, och ge en mer korrekt bild av juridiken, förklarade han. UB Läs mer läs mårten schultz krönika i advokaten nr 9 2009. Juridikbloggen har adressen www.juridikbloggen.com KRIMINALRÄTTENS GRUNDER IUSTUS FÖRLAG AB Tel 018/65 03 30 Fax 018/69 30 99 kundtjanst@iustus.se www.iustus.se Boken fokuserar på de allmänna frågor som måste besvaras vid bedömande om brott förövats, dvs. på de ansvarsförutsättningar som ligger inom ramen för det så kallade brottsbegreppet. Petter Asp, Magnus Ulväng & Nils Jareborg 2010, 577 sidor, ISBN 978-91-7678-743-4 För mer information om boken: www.iustus.se Advokaten Nr 2 • 2010 9