HSB Uppdraget 1
det goda boendet CHECKLISTA: Nya rutiner vid infl
yttning – så lyckas ni: Syfte Se till att styrelsen är överens om de nya rutinerna och syftet med dem. På så vis kan ni enkelt utvärdera resultatet och revidera metoderna. Avdramatisera När ni bokar ett första möte med de blivande nya medlemmarna – var tydlig med att det handlar om ett informationsmöte, inte en kontroll av dem. Rättigheter Beskriv medlemmarnas rättigheter och skyldigheter och var tydlig med att de bygger på de lagar som styr bostadsrättsföreningars arbete och inte handlar om personliga tyckanden. Ansvar Var tydlig med vilka ansvarsområden – Allt som är bra att veta. Mötet tar en timme, det är välinvesterad tid. Då hinner vi gå igenom saker som medlemmarna ändå hade ringt mig eller Ulla och frågat om, säger Thomas. THOMAS ÄR DEN som Balderborna ska vända sig till med alla praktiska frågor. Att han är med i första mötet underlättar för Ulla och styrelsen. Informationen de delger finns också i deras HSB-mapp och i Mitt HSB (det inloggade läget på hsb.se). – Att vi har dessa rutiner och strukturerar upp kunskapen för alla som bor här skapar trygghet, det blir mycket svårare att reda ut vissa frågor efteråt, säger Ulla. DEN PRAKTISKA GENOMGÅNGEN skapar också tillfälle för ett personligt möte, i en förening där det bor 150 personer. – Det blir tryggare genom att anonymiteten minskar. Vi har nio trapphus i vår förening så det tar tid att lära känna sina grannar. Men det är ju först när vi känner varandra som vi kan ta hand om varandra, säger Ulla och fortsätter: – Det är viktigt att vi som styrelse och förtroendevalda hänger med. Här skapar vi en möjlighet för alla boende att delge → # 1/ 2020 uppdraget 25 som ligger på den boende själv, styrelsen respektive förvaltaren. Tiden Avsätt tid för introduktionsmöten. Om föreningens styrelse inte har tid, kanske förvaltaren kan hålla i mötet. Dagordningen Lägg till ”Rutiner” som en punkt inför varje nytt verksamhetsår, så blir det naturligt att uppdatera dem och hålla dem levande.