HSB Uppdraget 1
Enklare hantering och bättre kontroll på era fakt
uror HSBs nya användarvänliga gränssnitt för fakturahantering gör processen både snabbare och effektivare. Dessutom kan du attestera dina fakturor på mobilen, surfplattan eller datorn utan problem. CHECKLISTA: Text Åsa B Hoffmann Foto Johnér Bildbyrå S nart blir det ännu enklare för dig som HSB-kund att sköta din bostadsrättsförenings ekonomi. Under 2020 lanserar HSB en ny digital tjänst för fakturahantering som gör det smidigare och mer användarvänligt att granska och attestera fakturor. Samtidigt ger den en bättre överblick över er förenings ekonomi. – Vi har redan i dag en digital tjänst för fakturahantering, men snart lanserar vi en ny och förbättrad tjänst. HSB har utvecklat ett nytt gränssnitt som gör det lättare att nå och hantera bostadsrättsföreningens fakturor, säger Annelie Gunnarsson på HSB Aärsstöd. Tjänsten är användarvänlig och enkel, oavsett om du använder datorn, surfplattan eller mobilen. RENT PRAKTISKT INNEBÄR det nya gränssnittet att bostadsrättsföreningens fakturor kommer in helt digitalt till HSBs system, går till er i styrelsen för attest och betalas därefter ut. En effektivare process med fler automatiska moment. – Ni kommer exempelvis kunna attestera en faktura, eller avvisa den med kommentar om den är felaktig, så att vi kan rätta till exempel konteringen innan ni attesterar. Ni kommer också kunna få en ekonomisk rapport utifrån de fakturor som finns i systemet, även fakturor som inte är attesterade än, vilket ger en bättre överblick, säger Annelie. En av fördelarna med det nya fakturahanteringssystemet är att HSB kontinuerligt kommer att kunna göra förbättringar eftersom detta är ett system som HSB utvecklar på egen hand. Det innebär att systemet kan anpassas efter vad kunderna behöver. DIGITAL FAKTURAHANTERING ÄR en del i HSBs satsning på digitala tjänster för att underlätta bostadsrättsföreningars administrativa arbete, framför allt när det gäller att sköta ekonomin. – Vi kommer att utveckla andra tjänster de kommande åren, exempelvis ett system som ska underlätta för styrelsen att arbeta med sitt verksamhetsår. Vi ser Mitt HSB som den centrala punkten i all administrativ hantering för HSBs bostadsrättsföreningar och kunder. Utvecklingen gör på sikt att pappersfakturorna försvinner. Digitaliseringen förenklar fakturahanteringen och gör dessutom att vi minskar vår miljöpåverkan, säger Annelie. Det är bra om bostadsrättsföreningar redan nu börjar be de leverantörer som skickar pappersfakturor att i stället skicka in dessa som pdf, via e-post. Kontakta er regionala HSB-förening för mer information om hur ni går tillväga för att kunna ta emot fakturor digitalt. Utrullningen av det nya systemet för fakturahantering beräknas pågå under hela året. Er HSB-förening kommer att kommunicera vilka datum som gäller för just er bostadsrättsförening. l Digital fakturahantering. Det här innebär tjänsten för er: Det blir lättare att granska och attestera fakturor. Processen effektiviseras med fler automatiska moment. Säkerställer att större del av fakturorna kan betalas på förfallodatum. Tjänsten är användarvänlig och enkel oavsett om du använder dator, mobil eller surfplatta. Ni får en bättre överblick över er förenings ekonomi. All fakturahantering kommer att ske i Mitt HSB. Er bostadsrättsförenings miljöpåverkan minskar. # 1/ 2020 uppdraget 29