Utmärkt Örebro 1
DENNA SIDA ÄR EN ANNONS MOTOR ROAD RENTAL GLÄDS Å
T REGERINGENS BESLUT OM HANDLINGSPLAN FÖR ÖKAD SÄKERHET PÅ ARBETSPLATSEN FOTO: PRESSBILD/ROAD RENTAL Road Rental är en av de ledande helhetsleverantörerna inom trafikanordningar och arbetsplatssäkerhet vid vägoch byggarbeten i trafikerande miljöer. Företagets tjänster och produkter handlar mycket om arbetarnas säkerhet i en annars riskfylld arbetsmiljö. Nu har regeringen gett Trafikverket i uppdrag att ta fram och genomföra en handlingsplan för ökad säkerhet i och runt arbeten vid väg vilket gläder Road Rental. Fokus ska ligga på att åtgärda de brister som framkommer i Transportstyrelsens redovisning av regeringsuppdraget ”Säkerhetshöjande åtgärder vid arbete på väg”. Åtgärder för förbättrad hastighetsefterlevnad i anslutning till platser där det pågår arbeten ska ingå som en central del i handlingsplanen. Åtgärderna i handlingsplanen ska avse arbetsmiljön vid såväl planerade vägarbeten som vid arbeten med anledning av oförutsedda händelser i vägtrafiken såsom bärgning, fordonsservice samt trafikolyckor. Insatser för att förbättra trafiksäkerheten generellt i samband med arbeten på väg bör, där så är lämp56 ligt, också ingå i handlingsplanen. – Äntligen får vi den efterlängtade uppgraderingen och responsen från de styrande i Sverige. Vi i branschen och inte minst vår branschförening SBSV (Sveriges branschförening för säkrare vägarbetsplatser) har väntat länge och tålmodigt. Beslutet påverkar inte bara vår bransch och våra vägarbetare, det kommer även att påverka varje trafikant positivt. Inte minst att äntligen få inkludera till exempel bärgningsarbeten, fordonsservice. De sistnämnda yrkesgruppernas säkerhet och liv kommer förhoppningsvis framöver värderas på ett mer rättvist sätt, det skall inte göras skillnad i säkerheten på arbete och arbete som har sin arbetsplats på vägen, alla har rätt till en säker arbetsplats, säger Urban Nordengren, regionchef mitt, Road Rental. Att bekämpa dödsolyckor i arbetet är en viktig prioritering för regeringen och en tydlig del i regeringens arbetsmiljöstrategi för 2021–2025, skriver man i ett pressmeddelande. Ingen ska riskera liv eller hälsa på grund av jobbet. Alla har rätt till en trygg och säker arbetsmiljö. De som har vägen som arbetsplats har en särskilt riskfylld vardag och upplever ofta otrygghet i arbetet. År 2019 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda säkerheten för personal som utför arbete inom eller i anslutning till vägområdet, och att analysera möjliga åtgärder för att förbättra säkerheten. Transportstyrelsen redovisade resultatet av sitt arbete under 2020 och pekade på att regelverken för en god arbetsmiljö för personer som arbetar på och vid väg i hög utsträckning finns på plats. Det som brister är i stället enligt Transportstyrelsen regelefterlevnaden och goda förutsättningar för att följa reglerna. – Alla har rätt till en trygg och säker arbetsmiljö och ingen ska riskera att dö eller skadas när de arbetar vid vägen. Att bekämpa dödsolyckor i arbetet är en viktig prioritering för regeringen. En viktig del av handlingsplanen är åtgärder för att få passerande bilister att hålla hastigheten, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande. I rapporten pekar Transportstyrelsen på förbättrad skyltning, rutiner för omledning av trafik och krav i upphandlingar som viktiga åtgärder för att stärka säkerheten vid vägarbeten. Åtgärder för förbättrad hastighetsefterlevnad i anslutning till platser där det pågår arbeten ska också ingå som en central del i handlingsplanen. – Den lite större utmaningen vi nu står inför är att uppdatera regelverken tillsammans med tekniken som i sig utvecklats i en betydligt snabbare takt. Idag har vi inte bara många mer medvetna arbetare med dokumenterad kompetens och energiupptagande skydd vid eventuell påkörning utan även den digitala tekniken är långt framme. – I stort är regelverken vi har idag tydliga men väldigt svåra att efterleva då trafiken många gånger, till nästan vilket pris som helst, skall fram. Nu med det här beslutet bedömer jag att det bara är en tidsfråga innan våra fordon med digital teknik både kommer kunna varna vägarbetare, trafikant och per automatik få fordon att passera våra arbetsplatser i en säker och arbetsmiljöanpassad hastighet. Det är inte fordonen i sig som skadar och tar livet av våra arbetare på vägen, det är hastigheten, avslutar Urban Nordengren. Trafikverket ska redovisa handlingsplanen till Regeringskansliet senast den 31 december 2022. Genomförandet av åtgärder ska senast ske under 2025. ®