Utmärkt Örebro 1
mig har det blivit ett sätt att leva som jag triv
s väldigt bra med. Och när jag ändå är halvvägs ut i Europa i och med placeringen i Rödby, så kan det säkert bli både en och två turer ut i Europa under ledigheterna. Betongfundamenten som sänks ner på tolv meters djup är 89 stycken och 217 meter långa och kommer att produceras i någon av de sex gigantiska produktionshallar som nu har uppförts vid byggplatsen i Rödby. Här arbetas det i skift, produktionen pågår 24 timmar om dygnet i veckans alla sju dagar. Denna ”tunnelfabrik” kommer att under sin produktionsfas att vara världens största i sitt slag och producerar alla betongfundament för sänktunneln. Vikten på dessa betongfundament landar inte med gjutning utan med monteringen av hydraulikformen i stål, 9 500 ton stål. Gjutningen är inte igång än, den börjar i början av nästa år. Det är just erfarenheten som givit Henrik arbete vid byggandet av den nya sänktunneln, eller som den officiellt heter – Fehmarnbelt Fixed Link. Budgeten för bygget ligger på strax över sju miljarder euro, cirka 75 miljarder kronor i dagens valutakurs. Lånet på detta bygge är planerat att vara löst efter 36 år och man har i samband med det räknat på ett snittpris på cirka 700 kronor per passerande fordon. Exakt vad det kommer att kosta att använda denna tunnel är inte spikat men det finns en beräkning som tyder på att mellan 70 till 80 procent av den trafik som idag använder sig av färjeförbindelsen istället kommer att använda sig av tunnelförbindelsen. Resultatet av denna nya sänktunnel kommer dock framförallt att bli en bättre och snabbare förbindelse mellan Skandinavien och norra Europa. Till exempel så tar en bilfärd mellan Köpenhamn och Hamburg idag knappt fem timmar. 2029 kommer samma resa att ta cirka två och en halv timme. Motorvägarna och även järnvägen mellan Ringsted och Rödby och mellan Puttgarden och Lübeck kommer även de att uppgraderas som ett led i detta projekt. En annan fördel är att den tunga trafiken av bland annat långtradare i framtiden kommer att kunna slippa den över 160 mil långa körning över de danska öarna Fyn och Jylland. Just nu växer en närmast gigantisk arbetsplats upp vid Rödby för de tusentals personer som kommer att arbeta med projektet. – Vi är några svenskar och några fler tyskar och danskar, men mest är det polska arbetare anställda här just nu och den stad av byggbaracker för boendet som har byggts har närmast fördubblat storleken på Rödby. Jag och en dansk arbetsledare bor dock inackorderade i ett hus en bit utanför Rödby. Och hur fungerar skiftgången? – Vi supervisors arbetar tre veckor i sträck och är sedan lediga en vecka. Yrkesarbetarna arbetar två veckor och är lediga två. För 34 på över ofattbara 73 000 ton styck och de gjuts i stora stålkonstruktioner som efter att betongen satt sig tas bort för att återanvändas. De 217 meter långa betongfundamenten fylls sedan med vatten och skjuts, som på räls, ut i vattnet för att där förankras med varandra på botten för att därefter täckas med sand och grus. Allt hamnar sedan i en över 60 meter bred ränna på sjöbotten. Projektet startade redan i september 2008 då den dåvarande tyska regeringen undertecknade avtalet om att starta Fehmarn Fixed Link vilket följdes av den danska regeringens godkännande i april 2009. I februari 2011 kom aktörerna överens om att en sänktunnel vore bästa lösningen och i februari 2015 godkände EU att projektet och byggandet kunde starta. Byggandet började i januari 2021 med anläggandet nedfarterna och tunnelportalerna på båda sidorna av sänktunneln. Det är åtskilliga 1000-tals ton fyllningsmaterial som bland annat flyttat den danska kusten med 500 meter ut sundet. – Nej, jag kommer inte att vara med ute på sjöbotten med att förankra dessa betongfundament. Det får andra göra. Jag håller mig på landbacken, haha, avslutar Henrik Nilsson.