Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping På krogen
Nöjesnytt Jönköping Erik Saade
Nöjesnytt Jönköping Filip & Fredrik
Nöjesnytt Jönköping Laleh
Nöjesnytt Jönköping In Flames
Nöjesnytt Jönköping Gollan
Nöjesnytt Jönköping Mode
Nöjesnytt Jönköping Accessoarer
Nöjesnytt Jönköping Trend
Nöjesnytt Jönköping Vårens skor
Nöjesnytt Jönköping Jönköping street fashion
Nöjesnytt Jönköping Spring inspiration
Nöjesnytt Jönköping London fashion report
Nöjesnytt Jönköping Klockor
Nöjesnytt Jönköping Makemy.se
Nöjesnytt Jönköping Svar på tal
Nöjesnytt Jönköping Urmakaren under luppen
Nöjesnytt Jönköping Med koll på innehållet
Nöjesnytt Jönköping Bob Hund
Nöjesnytt Jönköping Den Svenska Björnstammen
Nöjesnytt Jönköping Studentliv
Nöjesnytt Jönköping Teknikprylar
Nöjesnytt Jönköping Orvar tycker till
Nöjesnytt Jönköping Citypuls
Nöjesnytt Jönköping Notiser
BARNKAMMARBOKEN boken för barn i åldern 3-9 år. T
illsammans med en ensemble bestående av både barn och vuxna sjunger de barnens favoritmelodier om krokodiler, kakor och kramar. För regi står Mikael Kallin, konstnärlig ledare på Junibacken, som tillsammans med artisterna arbetat fram en föreställning som säkerligen kommer att uppskattas av både barn och vuxna! Mikael Kallin är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö och har tidigare iscensatt barnteateruppsättningar på bl.a. Dramaten, Astrid Lindgrens Värld och Junibacken. Barnkammarböckerna är en serie antologier som rymmer det allra bästa som finns att sjunga och läsa för och tillsammans med sina barn. I serien finns bland annat en silvrig, en blå, en grön, en gyllene, en röd, en svart, en vit och en skimrande bok. Barnkammarböckerna som tillsammans sålt smått fantastiska 1 miljon böcker, tar alltså nu steget att synas och höras från scenen! ■ F amiljeföreställningen Kom! Vi sjunger Barnkammarboken kommer till Jönköpings Konserthus den 6 maj. Vi ser några av Sveriges mest kända artister som Amy Diamond, Nassim Al Fakir och Sara Edwardsson medverka i en fartfylld föreställning med det bästa från Barnkammar- Jönköping. I MARK LEVENGOOD PÅ TURNÉ D en folkkära programledaren och författaren Mark Levengood är ute på turné med en ny enmansföreställning där han fascineras av vardagens detaljer. I sin nya föreställning ”Sound of Mark” berättar han om sina observationer. Berättelserna är hämtade både från barndom och nutid. Föreställningen "Sound of Mark" är en blinkning till musikalfilmen "Sound of music". Mark Levengood såg själv filmen som nioåring tillsammans med sin mamma. - Jag tyckte det var så härligt att man kunde sjunga bort alla problemen. Men det fungerade inte i den finska förorten där vi bodde. Föreställningen handlar om att man ska kämpa på lite till så att det blir bättre. Med på turnén är jazzmusikern Per "Texas" Johansson. Men det innebär inte att Mark Levengood själv kommer att sjunga. – Jag brukar tänka att när man är på scen så ska man göra det man är bra på. Per bidrar med musik, dessutom är han snygg så han blir lite av ett ögongodis för publiken. Den 12 april kommer Mark Levengood med sin föreställning till Jönköpings Teater. ■ Sator bildades officiellt i januari 1981 ur spillrorna av punkbandet Brülbåjz, då under det fullständiga namnet Sator Codex. Musiken då beskriver man själva som en blandning av Dead Kennedys och Black Sabbath och man gjorde sitt allra först gig i april samma år. Under de två första åren av bandets existens var det mesta kaotiskt, och man bytte musikstil, splittrades och återbildades otaliga gånger innan man 1983 lyckades hitta en något sånär stabil lineup, med gitarristen och grundaren Chips Kiesby och basisten och sångaren Kent Norberg i spetsen. Trummisen Michael Olsson kommenterade det hela så här: –Efter två kaotiska år var sökandet äntligen över. Allting föll på plats. 1984 släpptes första singeln Howling som, trots att den fick goda recensioner och spelades på P3, inte sålde. Ett skivkontrakt landades dock så småningom och i början av 1986 släpps debutalbumet Wanna Start A Fire och i augusti spelade Sator Codex för första gången, och gjorde succé, på Hultsfredsfestivalen – en kärlekshistoria som skulle resultera i att Borlängebandet så småningom skulle komma att kallas Hultsfreds husband. Så i maj 1987, efter sex år och över 90 gig, gjorde Sator Codex sin sista spelning, på hemmaplan, skrotade allt gammalt material, bara för att några månader senare gå in i studion igen för att starta om som Sator, kort och gott. Chips Kiesby minns inspelningarna: –Vi visste exakt hur vi ville ha det, men inte hur vi skulle göra för att få det så. Vi testade allt, ibland lyckades vi, ibland misslyckades vi totalt. Det hela gjordes väldigt snabbt och utan mycket tanke bakom. Slammer kommer ut i mars 1988 och i juli släpps bandets version av Lili & Sussies hit Oh Mama – inspelad av bandet mest som ett skämt – på singel och blir en monsterhit. Under Hultsfredsfestivalen samma år trängs 5000 pers för att komma in i det tält där Sator spelar – ett tält som bara tar in 3000. Hjulen snurrar nu allt snabbare, med turnéer över hela Europa och bandet tar ett break innan Stock Rocker Nuts landar på skivdiskarna i februari 1990. Sator har vid det här laget har skapat sig en stor och trogen publik – skivorna säljer som smör, och naturligtvis har de storbolagens ögon på sig. Man skriver kontrakt med WEA-Metronome och börjar spela in det som ska bli det definitiva genombrottet på bred front, Headquake, ett album som måste räknas som ett av de mest kompletta rockalbum som gjorts i Sverige. Bandet fick också en välförtjänt Grammis för skivan 1992. Glädjen över utsålda turnéer, album på topplistan och ännu en coverhit – denna gång med ABBAs Ring Ring – grusades dock av legala problem, som flertalet stämningar för rättighetsintrång. –Det var en väldigt deprimerande tid för oss, säger Chips Kiesby. Albumet sålde bra, vi hade en jättehit med Ring Ring, turnéerna gick kanon och vi överöstes med priser, men de legala problemen blev allt värre. Vi hade inte tid att skriva nya låtar eftersom vi var tvungna att tjafsa med advokater hela tiden. Det är ju inte därför man startar ett band. I januari 1994, närmast i det tysta, släpps Barbie-Q-Killers Vol 1 och når, trots bristen på marknadsföring andraplatsen på albumlistan. Under åren som följde blev medlemmarna i Sator mer och mer involverade i andra projekt – Kent Norberg främst som musiker, och Chips Kiesby som hyllad producent åt bland andra Hellacopters, Sahara Hotnights, Millencollin och Wilmer X. Även om Sator aldrig splittrats var 2000-talet en ganska inaktiv period, där strögig blandades med enstaka singlar och gästframträdanden. Den egentliga comebacken Basement Noise var en välkommen återgång till den forna toppformen och förra årets Under The Radar ett finfint bevis på att det fortfarande är gott om rockkrut i gubbarna. Eller som Kent Norberg uttrycker det: – De senaste åren har varit väldigt bra för Sator. Jag tror att allt turnerande har gjort att vi hittat gnistan igen. ■ TEXT: OLA KARLSSON SATOR TILL ZTYLE mer än 30 år har de försett svenskarna med stenhård, punkifierad garagerock och samlat på sig både Grammisar, guldskivor och publikens gunst. Efter några år av inaktivitet har nu Sator vaknat till liv igen, och den 21 april kommer de till Ztyle i
Nöjesnytt Jönköping Digilistan
Nöjesnytt Jönköping Recensioner
Nöjesnytt Jönköping Serier