STT 1
4 STT Vecka 11 onsdag 14 mars 2018 NÄRINGSLIV RED
AKTÖR: ANN SOFIE WAHLBERG · 0325-479 52 Charlotta föreläser om orters attraktion TRANEMO/JÖNKÖPING Vad är det som får människor att flytta till vissa platser? Och vilka ekonomiska effekter får det? Det handlar Charlotta Mellanders forskning om. Eftermiddagen 27 mars gästar hon Medborgarhuset i Tranemo. 27 mars arrangeras föreläsningen ”Lyckliga platser – hur valet av boendeort påverkar ditt liv”, i första hand för näringslivet i Tranemo. Det är Tranemo kommun som tillsammans med organisationen Företagarna bjuder in Charlotta Mellander, professor i nationalekonomi vid Handels högskolan i Jönköping. I år går kommunen från att enbart arrangera frukostträffar som mötesplats mellan näringsliv och kommun. – Vi vill ge utrymme för nya aktiviteter, säger Pernilla Kronbäck, sektionschef Näringsliv och strategi, i inbjudan. I ett nytt forum för dialog mellan kommunens politiker, trots att hon gästat de flesta av Sveriges kommuner. Hon doktorerade 2008 med avhandlingen ”The wealth of urban regions”, om vad det är som får människor att flytta till eller från vissa platser, och vilka ekonomiska effekter det får, inte minst på den offentliga servicen. Även De senaste åren har en stor del av Sveriges kommuner ökat sin befolkning, så även Tranemo. Men det är kanske inte av egen kraft säger Charlotta Mellberg. – Sverige tog unmjuka värden är viktiga. CHARLOTTA MELLBERG tjänstemän och representanter för näringslivet har kompetensförsörjning prioriterats som ett av de viktigaste områdena att arbeta för. Det är första gången Charlotta Mellberg föreläser i Tranemo, der 2015 emot 160 000 invandrare och de har huvudsakligen placerats i kommuner som minskar. Vid sidan av sin huvudsysselsättning som professor föreläser Charlotta ofta för dem som jobbar med frågorna. Budskapet är viktigt oavsett förutsättningarna en plats har. – Alla platser har människor som flyttar dit och därifrån, och det är främst de unga som flyttar. Därför är det viktigt att förstå unga människors preferenser, framför allt de mellan 18-35 år som flyttar allra mest. – Vad är det vi tycks uppskatta hos vissa platser? Att det finns jobb och en bra offentlig service naturligtvis viktigt. Men även mjuka värden är viktiga. Det handlar om sociala sammanhang, att det finns mötesplatser, kanske ett café öppet efter klockan 18. Hur vänder man utf lyttning av de unga? – Det gör man inte i en handvändning. Det är tuffa frågor. De platser det handlar om är ofta de som ligger på ett längre avstånd från en större stad. Ett exempel som Charlotta nämner som en plats som presterat mer än man förväntar sig är Åre. – De har lyckats bra med vissa delar trots tuffa utmaningar, men de är ett undantag. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com FOTNOT: Föranmälan till Tranemo kommun krävs. Charlotta Mellberg är professor i nationalekonomi i vid Handelshögskolan i Jönköping, och har ägnat sin forskning åt att ta reda på varför vissa orter växer och andra inte. FOTO: ANNA HÅLLAMS De har chans att bli Årets UF-företag Den regionala UF-mässan invigs på Åhaga ikväll TRANEMO/BORÅS Förra året hade Tranemo tre företag bland tio i topp. I år är det ACE Sweden som ”försvarar Tranemos färger” på den regionala UFmässan. Ikväll och imorgon torsdag vimlar det av kreativa gymnasieelever på Åhaga i Borås. Nu pågår den regionala UFmässan ”Entreprenörskap på riktigt.” Cirka 900 elever och 207 företag finns med i år. Nio av Tranemos elva UFföretag ställer ut. UF-företaget ACE Sweden, som tillverkar korthållare och laptopfodral i läder, vann Årets monter på den lokala mässan. Deras affärsplan ligger på fem i topp i Älvsborg, och de är utvalda som ett av tio för att tävla om titeln Årets UF-företag i Älvsborg, den största tävlingen och som kräver ett mer omfattande arbete. I förra veckan fick de pitcha sitt företag inför juryn i åhörarsalen på Swedbank Sjuhärad i Borås. – Kom ihåg att ni är här för att ni är ett av de tio bästa företagen, var stolta över det, peppade Theresa Lenberg, regionchef för Ung Företagsamhet i Älvsborg. I tävlingen ingår fyra delmoment, en rapport, företagpitchningen, montern på Åhaga och hur man agerar i montern. – Där är ni alla fyra som säljare lika viktiga i tävlingen, säger Theresa Lenberg. Fem av de tio går vidare och tävlingen avgörs på mässan. Kriterier för att bli Årets UF-företag är till exempel utvecklingspotentialen. Kan företaget gå vidare till aktiebolag? – Juryn tittar också på hur man arbetat inom gruppen och hur man tagit lärdom under perioden, säger Jacob Bergengren, årets mässgeneral. Haris Cehic på ACE Sweden UF tycker att tävlingen hjälper dem i det dagliga arbetet. – Det är kul att satsa fullt ut på UF, säger han. De har förberett sig inför pitchen genom att gå igenom affärsplanen och uppdatera siffrorna. – Vi ska visa att vi brinner för det, att vi tror på vårt företag, säger Christoffer Sandqvist. De får fyra minuter på sig att presentera företaget inför representanter från näringslivet: Drivhuset, Almi, Coompanion och Styrelseakademin i Borås. De startar med en fint gjord reklamfilm med Villa Strömsfors som fond. Den får de också beröm för. Efter presentationen får de frågor från juryn, där flera av företagets fördelar kommer fram, som hur de utnyttjar mer av lädret eftersom de kan göra korthållare av spillbitar efter att laptopfodralen skurits till. Feedbacken efteråt är frivillig men ACE Swden är ivriga att höra den. – Er vision är kaxig, ni säger att ni inte säljer en produkt utan en vision, det är bra, var en av kommentarerna från jurymedlemmarna. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com De fyra i ACE Sweden får tips innan de ska pitcha sitt företag i tävlingen Årets UF. Fr v Kristoffer Andersson, Ingrid Nyman (Ung Företagsamhet), Jacob Bergengren (UF-mässgeneral), Christoffer Sandqvist, Katarina Hartman (UF-lärare), Albin Ekstener (skymd), och Haris Cehic. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG Det är kul att satsa fullt ut på UF. HARIS CEHIC