019 1
DRYCK TEXT: FRASSE LEVINSSON VARFÖR FÅR PROSECCO
FOLK ATT TAPPA FATTNINGEN? augusti förra året kom nyheten om prosecco-kalendern, en adventkalender med prosecco istället för choklad i luckorna. Tidningarna gick bananas. ”Årets bästa nyhet” skrev Baaam. ”Än är det ett tag till I jul, men vi längtar redan till december” skrev Elle. ”Chokladkalender i all ära – men den här slår allt” skrev Veckorevyn. Det var som om den här adventskalendern var det enda möjliga sättet att få tag i prosecco. Hade ingen berättat för dem att man bara kan knalla in på Systembolaget och köpa så mycket prosecco man kan bära? Eller att det inte finns någon bar i Sverige som inte serverar Prosecco? Slår prosecco-kalendern verkligen allt? Nu är det i alla fall dags igen. I Wicklow, som ligger söder om Dublin, kan man tydligen vandra med alpac14 NOLLNITTON kor samtidigt som man dricker prosecco. Nyheten har blivit viral. "När du inte trodde att livet kunde bli bättre: Nu kommer en helt ny vin- och naturupplevelse. Varför inte lära dig mer om alpackor i sommar – och samtidigt belönas med prosecco och jordgubbar?” skriver tidningen MåBra. ”Snacka om en perfekt naturupplevelse” skriver Expressen. Nog för att det är gott med prosecco. Men är det verkligen så här gott? Smaka på Expressens rubrik utan proseccon: ”Vandra på Irland – med alpackor”. Skulle det vara bättre än när man inte trodde att livet kunde bli bättre? Det är inte bara prosecco som kan liva upp en begravning. Detsamma gäller pizza och öl. Häromdagen skrev herrtidningen Café om springloppet på Södermalm som bjuder på pizza och öl efter målgång. I artikeln framkommer det att anmälningsavgiften är 390 kronor. Finns det verkligen inga ursäkter till att inte vilja springa en mil och betala 390 kronor för att få äta en pizza och dricka en öl? Det sjuka är att det fungerar. Både adventskalendern och alpackavandringen var överallt i mina flöden. Jag undrar om det finns några gränser för vad man kan marknadsföra med hjälp av prosecco. Skulle man till exempel kunna rädda Svenska Akademiens anseende genom att låta Horace Engdahl servera prosecco? Skulle man kunna få svenska folket att glömma hur mycket Nya Karolinska har kostat genom att bygga en proseccobar intill sjukhuset? När jag hör hur det låter i mitt huvud tänker jag att svaret är: ja, troligtvis.